אתם רוצים להכיר אותן מקרוב: השקעות בבניינים במערב גרמניה החל מ-20,000 יורו

גרמניה היא יעד אטרקטיבי ומוכר למשקיעי נדל"ן כבר שנים רבות. אם ניקח מיקרוסקופ וניכנס אל ה"קישקע" של המדינה, נתוודע גם אל מערב גרמניה – אחד האזורים המשגשגים מבחינה כלכלית ונדל"נית. דווקא עכשיו, כשעתיד הכלכלה העולמי נתון לסיכון משמעותי, זה הזמן להשקיע בערוץ הפיננסי היציב ביותר שיש – השקעות נדל"ן. מהו מודל ההשקעה באזור ואיך גם אתם יכולים להיות חלק מזה? הכירו את היעדים שיקנו לכם נדל"ן איכותי במערב גרמניה – עם השקעה התחלתית של 20,000€ בלבד!
בניינים בגרמניה
תוכן העמוד:

את גרמניה, כך נראה, אין צורך להציג. המדינה המערבית והמשגשגת מתהדרת גם בהיותה בעלת הכלכלה החזקה ביותר ביבשת אירופה והרביעית בעולם כולו. עם נדל"ן יציב, מחירי שכירות הולכים ועולים, הוצאות מחיה נמוכות וכלכלה מפותחת ביותר (הידעתם? זוהי בין המדינות היחידות בעולם שמייצאת יותר ממה שהיא מייבאת מסין) – גרמניה היא מעוז נדל"ני מוכר, בטוח ויציב, המושך אליו משקיעים מכל רחבי העולם. בתוך החגיגה הנדל"נית הזו, בולט לטובה אזור ספציפי אחד בגרמניה: מערב גרמניה, או באופן ממוקד יותר: מחוז NRW (נורדריין וסטפאליה). הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הכוכב העולה בשמי גרמניה ועל הדרך הפופולרית להשקעה בו.

השקעות נדל"ן בצל הקורונה

משבר הקורונה תפס את כולנו, ובצדק, לא מוכנים. צעדי ההתגוננות והלחימה בנגיף משתנים מדי יום וכולנו תקווה שבקרוב נוכל להתייחס אליו כאל שורה נוספת בהיסטוריה. אך עד אז, מדובר במקור לא קטן לדאגה. בין שלל הדאגות האישיות והבריאותיות, כל מי שמתבונן במגמות כלכליות בעולם מבחין בעובדה כואבת: השקעות שנחשבו עד היום לרווחיות ובטוחות יחסית – מתרסקות. בגזרת שוק ההון, אנחנו חווים התרסקות מניות יציבות הגורמות למשקיעי הבורסה לחפש חלופות. אפילו בגזרת הנדל"ן המסחרי, שנחשב לאפיק רווחי להשקעה, אין לדעת מה ילד יום – אחרי הכל, כשהיקף העבודה צונח, אין משרד החסין מפני פשיטת רגל.

דווקא עכשיו, במצב הלא בטוח והלא יציב – חשוב לחפש חלופה שתעניק לכם שקט נפשי יחסי ותהווה "בית" משתלם לכסף שלכם. נדל"ן למגורים היה מאז ומעולם סוג ההשקעה עם הסיכון הנמוך ביותר שיש. ככלות הכל, משרדים עלולים לפשוט רגל ומניות מתרסקות – אך נדל"ן למגורים לנצח יהיה נצרך ועל כן – לעולם יהיה אפיק משתלם וכדאי להשקעות שלכם. הדבר מקבל משנה תוקף כשמדובר בכלכלה יציבה ומהחזקות בעולם – מערב גרמניה.

הצצה אל מערב גרמניה: מחוז NRW

מדינת נורדריין – וסטפאליה היא אחת משש עשרה המדינות המרכיבות את גרמניה והיא נקראת בקיצור: NRW. מחוז זה נחשב למאוכלס ביותר בגרמניה, עם כ-18 מיליון תושבים. המדינה משתרעת על פני שטח אדיר ונחשבת לרביעית בגודלה בגרמניה. בירת המחוז היא דיסלדורף והעיר הגדולה ביותר היא קלן, אחת מבין עשר הערים הגדולות בגרמניה.

תמ"ג, כלכלה ומה שביניהן

בשנת 2018 עמד התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) של מחוז NRW על 705 מיליארד יורו, מה שמהווה עלייה של 3% לעומת שנת 2017, 19.2% מסך התמ"ג הגרמני ו-5% מתמ"ג האיחוד האירופי. מדינת נורדריין-וסטפאליה היא מקום שטוב להיות בו, בעיקר אם אתם משקיעים, חברות או סטודנטים. 37 תאגידים מתוך 100 התאגידים המובילים בגרמניה בחרו לבסס את עצמם במדינה, ולצידן שלל חברות מרחבי גרמניה ומכל רחבי העולם. בשנת 2017, נמדדו בה השקעות זרות ישירות בגובה 23.3% – הגבוה ביותר בכל גרמניה. מלבד זאת, מחוז NRW הוא ביתם של 14 אוניברסיטאות ומעל ל-50 מוסדות אקדמיים ללימודי תואר שני, בכמות כוללת של מעל ל-500,000 סטודנטים סך הכל.

מודל ההשקעה: רוכשים, משביחים, מוכרים

לצד השקעות נדל"ן קלאסיות הנעשות באמצעות קרנות נדל"ן או בערוצים פרטיים, מודל השקעה פופולרי מאוד באזור הוא פרויקטים להשבחת בניינים, ולמרבה הפלא (והאושר) – הוא מתאים גם למשקיעים קטנים, עם תג מחיר התחלתי אטרקטיבי במיוחד, העומד על 20,000€ אשר מקנה למשקיעים אחוזי בעלות בבניין הנרשמים על שמם בטאבו.

באמצעות המודל, מה שהיה אפשרי עד היום רק למשקיעים מוסדיים מתאפשר גם למשקיעים קטנים המעוניינים ליהנות מרווח פסיבי, בשני שלבים: במהלך ההשכרה ולאחר המכירה. למעשה, מדובר בתהליך המתחיל באיתור נכס מתאים על ידי חברות מקומיות. לאחר גיוס הכספים לפרויקט, הנכס נרכש מתחת למחיר השוק ועובר שיפוץ להשבחתו. בתום השיפוץ מתבצע אכלוס הדיירים בנכס ובתום כשנתיים – הנכס נמכר בהתאם לתוכנית העסקית, הנחשבת לשמרנית מחד ואטרקטיבית מאידך.

כמה זמן זה לוקח?

הפרויקט כולו, כאמור, נפרש על פני כשנתיים בלבד, באופן הבא: השלב הראשון הוא גיוס הכספים לפרויקט, לאחר השלמת הגיוס מתבצע שיפוץ בנכס ובשלב השלישי – מתחיל אכלוס הנכס. בשלב זה מתחילים המשקיעים ליהנות מתשואה שוטפת ופסיבית מהשכירות. בתום התקופה (לאחר שנתיים מרכישת הנכס), החברה מוכרת את הנכס – והמשקיעים קוטפים רווחים נוספים, הפעם על המכירה. הרווח הזה הוא לא מקרי, יש לו קשר ישיר להגדרות המקוריות בתכנית העסקית ולשלל פעולות אקטיביות שנוקטת החברה להעלאת שווי הבניין, באמצעות השבחה ומכירה למשקיע מקומי.

בשורה התחתונה: מטרתו של המודל הוא הגדלת ההון בטווח הקצר, תוך קבלת תשואה משכירות. מדובר במודל תשואה המשלב הכנסה משכירות לאחר השבחת הנכס, ורווח נוסף לאחר המכירה.

מגמות כלכליות בערים לדוגמא: Hagen ודורטמונד

Hagen

בעברית פירוש המילה Hagen הוא "מקום מוגן" – ובכל הנוגע למצב הסוציו אקונומי בעיר והמגמות הכלכליות שהיא מציגה, אין ספק שמדובר באחד המקומות השמורים ביותר. האגן היא העיר ה-41 בגודלה בגרמניה, והיא מסופחת מוניציפלית למחוז וסטפאליה. מתגוררים בה כ- 200,000 אזרחים, עם הגירה חיובית. היא ממוקמת בקצה הדרום מזרחי של אזור RUHER, במרחק 15 ק"מ בלבד מדורטמונד. בשטחה של האגן נמצא המטה של האוניברסיטה הפתוחה בגרמניה – FernUniversität, המתפארת ב-74,000 סטודנטים רשומים בממוצע.

מחיר רכישת דירה: מחיר ממוצע של 1,285€ למטר, עלייה של 2% משנת 2018 ועלייה של 13% מאז הרבעון הראשון של שנת 2016.

בניינים בגרמניה

מחיר שכירות דירה: מחיר ממוצע של 605€ למטר, עלייה של 2% משנת 2018 ועלייה של 10% סה"כ מאז הרבעון הראשון של שנת 2016.

בניינים בגרמניה

דורטמונד

דורטמונד היא העיר השמינית בגודלה בגרמניה, ונחשבת לאזור העירוני הגדול ביותר בגרמניה. היא מתהדרת בשלל תעשיות מובילות בשטחה, דוגמת רובוטיקה, טכנולוגיה ביו-רפואית ושלל תחומים טכנולוגיים נוספים. נוסף על כך, מובילה דורטמונד גם את תחומי התיירות, הנדסה, חינוך ועוד. לא זו בלבד, אלא שהעיר היא גם ביתה של קבוצת הכדורגל בורוסיה דורטמונד, הנחשבת לאחת הקבוצות הגדולות והמצליחות בגרמניה.

מחיר רכישת דירה: מחיר ממוצע של 1750€ למטר, עלייה של 9% משנת 2018 ועלייה של 33% (!) מאז הרבעון הראשון של שנת 2016.

בניינים בגרמניה

מחיר שכירות דירה: מחיר ממוצע של 7.73€ למטר, עלייה של 5% משנת 2018 ועלייה של 20% סך הכל מאז הרבעון הראשון של שנת 2016.

בניינים בגרמניה

מה הסיכונים?

כמו בכל פרויקט, בכל עיר ובכל מחוז, גם בהשקעת נדל"ן במערב גרמניה עלולים להיות סיכונים. ראשית, הנכס עלול להיות מושפע לרעה מהאטות כלכליות במשק, אם יתרחשו, כמו גם משינויים בשיעורי הריבית במדינה. עם זאת, חשוב לזכור שמדובר בשוק הדיור, החשוף פחות לשינויים כלכליים לעומת שווקים אחרים (מסחר, משרדים וכדומה). גם אם עסקים יסגרו ובעלי משרדים יפשטו רגל – דירות מגורים יהיו לנצח מצרך מבוקש. גורם נוסף המנטרל את החשש הוא העובדה שהבעלות על הנכס נרשמת בטאבו באופן ישיר על המשקיע ולא על שם החברה.

סיכון נוסף הוא שינויים ברמה הרגולטיבית (הנוגעים למדיניות כלכלית, תכנון, צווי בינוי וכדומה) ובנוסף, עשויים להיות שינויים בשער החליפין, הגורמים אף הם לצורך מחודש בהערכת הרווח הצפוי. עם זאת, מטבע האירו נמוך היום מתמיד וזהו זמן מעולה להשקעה, לקראת עלייה עתידית של המטבע, אם תתרחש.

חשוב לדעת על רכישה בגרמניה

להיות בעל נכס בגרמניה אין משמעותו רק ליהנות מתשואות ומשוק כלכלי יציב, אלא גם מהגנה במקרה הצורך. בגרמניה חוקקו מגוון תקנות שמטרתן היא להגן על הדיירים ועל בעלי הנכסים. כל עוד הדייר משלם, הוא מוגן על ידי הרשויות – ולכן לדיירים יש אינטרס חשוב לשמור על הנכס לאורך זמן. מלבד הטבות נקודתיות, חשוב לזכור כי נדל"ן בגרמניה נחשב לאחד מאפיקי ההשקעה היציבים והבטוחים שיש. כשבעולם הפיננסי משתוללת סערה – השקיעו את כספכם היקר בערוץ פיננסי בטוח ככל הניתן. זוהי הדרך היחידה להתגונן.

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן