תמונת מצב: שוק הנדל"ן בגרמניה בעקבות משבר הקורונה

גרמניה נחשבת ל"מבוגרת האחראית" של אירופה. היא נהנית מכלכלה יציבה, שוק נדל"ן שלא מפסיק לשעוט קדימה והייצוא שלה מדורג במקום השלישי בעולם כולו. אך הקורונה, כפי שכבר למדנו כולנו על בשרנו, לא עושה אבחנות בין כלכלה יציבה למתנדנדת – היא משתקת את המשק כולו. כיצד יראה שוק הנדל"ן הגרמני בימים שלאחר הקורונה? כלכלנים ואנליסטים משתפים.
חלקה בגרמניה
תוכן העמוד:

סקירה מהירה על שוק הנדל"ן בגרמניה

מגפת הקורונה גרמה לאי ודאות בכל הנוגע להתפתחויות עתידיות בגזרת מחירי הנדל"ן בגרמניה. אנליסטים מזהירים מפני ירידה כלכלית צפויה, שתבוא לידי ביטוי בירידת מחירי הנדל"ן למגורים ונכסי משרדים. עם זאת, שווקי הנדל"ן הללו עדיין יחשבו ככל הנראה לאפיקי השקעה בטוחים כפי שהיה מאז ומעולם. במקרה בו המשבר יימשך ויעשה חמור יותר, דמי השכירות לשוק הנכסים המסחריים ככל הנראה יקפא על שמריו, ובאזורים מסוימים אף ידעך (בעיקר בהתאם לרמת ההדבקה באותו האזור).

 

הקורונה מתחילה – וגרמניה מגיבה

בימים בהם הקורונה החלה להזדחל אט אט אל מחוזות גרמניה, מדיניות הממשלה הייתה ברורה וחד משמעית: עושים כל מה שיידרש כדי לעצור את התפשטות המגפה. הרחקות חברתיות ובהמשך גם סגר היו הצעדים העיקריים שנקט הממשל הגרמני בניסיון להקטין את היקף ההדבקה ולמנוע את הצפתה של מערכת הבריאות. בטווח הקצר לפחות, ניתן לראות כבר כעת כי ההגבלות הללו "הצילו" את גרמניה מחד, אך העמיקו את הנטל על הכלכלה המקומית. כלכלנים מעריכים כי התמ"ג בגרמניה יצטמצם במהלך שנת 2020 בכ-12%, אך המדינה צפויה להתאושש.

 

דו"ח מצב עתידי: נכסים למגורים

במהלך המחצית הראשונה של שנת 2020, מחירי הנדל"ן למגורים בגרמניה צפויים לחוות ירידה מסוימת. לאורך חודשי הסגר ועם התפשטות הקורונה בגרמניה, נוצר צוואר בקבוק בכל הנוגע לבנייה חדשה, היתרי בנייה וכדומה – וניתן להבין מדוע. איסורי הקרבה החברתיים, סגר והחשש מהידבקות משפיעים מאוד על המצב וגורמים לעיכוב בהנפקת אישורי בנייה או הקצאת מגרשים לבנייה חדשה. אך גם כשהאישורים הרלוונטיים ניתנים, נראה שמחסור בכוח אדם זמין לבנייה יוצר שיבושים בשרשרת האספקה, כך שגם לאחר ההתאוששות הכלכלית הצפויה – הבנייה החדשה בגרמניה עדיין צפויה להיות מואטת.

 

כיצד צפויים להגיב תושבי גרמניה?

חוסר הוודאות האופף את כלכלת גרמניה מחלחל באופן טבעי גם לתושבי המדינה, המעדיפים לעת עתה להתמקד בשמירה על מקור פרנסתם הנוכחי ולא לשוש לקראת מעבר דירה או קניית בית – וזו הסיבה שככל הנראה, הביקוש לשטחי מגורים יתכווץ במידה ניכרת בטווח הקצר.

 

דו"ח מצב עתידי: נדל"ן מסחרי

המשבר הכלכלי שחווה גרמניה משפיע גם על שוק הנדל"ן המסחרי ובטווח הקצר נצפה לראות ירידה במחירי השכירות. עם זאת, במקומות הנחשבים ל"נדל"ן בטוח", באזורים מפותחים ובערים הגדולות, המחירים עשויים אף להתייקר.

וירוס הקורונה מעלה סוגיות הקשורות לשוק העבודה באופן כללי יותר, המשפיעות באופן ישיר לביקוש לנדל"ן מסחרי. ככל שחולף הזמן ויותר ויותר אנשים עברו למודל עבודה מהבית, תוהים אנליסטים האם הדבר יגרום לירידה בביקוש לשטחי משרדים. ככל שהמשבר יימשך, כך שוק העבודה יתרגל לשיתופי פעולה עסקיים פורים הנעשים בשלט רחוק, ו"בסיס האם" המשרדי המוכר כבר לא יהיה חשוב כל כך. המגמה הזו כמובן לא רלוונטית רק לגרמניה אלא לרוב מדינות העולם המערבי, אך במקרה זה גם בגרמניה דמי השכירות יהיו צפויים לרדת.

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן