השקעות נדל"ן בלייפציג – זהירות, מעצמה גרמנית בדרך

הקפאת מחירי השכירות בברלין בחמשת השנים הקרובות, דחקה משקיעי נדל"ן רבים מעבר לים לחפש יעד חדש להשקעה. בתור העיר הגדולה בשטחה בסקסן, ובה מפעלים רבים ושטחים ירוקים אטרקטיביים ונעימים, לייפציג מהווה אלטרנטיבת השקעה ראויה לציון ולבחינה. משכך, השקעות נדל"ן בלייפציג מתחילות לתפוס תאוצה, הן בשל האמור לעיל והן בשל סיבות נוספות ומגוונות.
ארמון בלייפציג
תוכן העמוד:

למה לא ברלין?

כאשר מדברים על השקעות נדל"ן בגרמניה, ישראלים רבים נוטים לחשוב תחילה על ברלין. עיר הבירה של גרמניה, הכלכלה האירופית החזקה ביותר, נשמעת כמו אפשרות טובה להשקעה. אולם, החל מיוני 2019 חל איסור העלאת מחירי השכירות לאורך 5 שנים. בשל מגבלה זו יצאו ישראלים רבים לחפש אתרי השקעה חדשים במדינה, שלעיתים נראית שחסינה מפני כל מכה כלכלית שתנחת עליה.

 

לייפציג: המדריך למתחיל

לייפציג היא העיר המאוכלסת ביותר במדינת סקסוניה, אחת מ – 16 הפדרציות המרכיבות את גרמניה. העיר משתרעת לאורך 297.6 קמ"ר, ושנייה בשטחה רק לבירה דרזדן. בעיר שוכנים כיום סך של 591 אלף תושבים, ובעבר, העיר נודעה בשל מכרות מחצבים שפעלו בסביבתה, ושימשה מרכז ייצוא לכל האזור.

כיום, העיר נודעת כבעת מרחבים ירוקים רבים. בעיר מצוי פארק אוואלד, הנפרס לאורך לא פחות מ – 2,500 דונם, ולצידו גן בוטני, הכולל למעלה מ – 7000 מיני צמחים שונים. התפתחותה האקולוגית והסביבתית של העיר אינה נעצרת בכך. בשנים האחרונות החלה הסבה של אחד המכרות בסביבת העיר, תוך הפיכתו לאגם עצום, ובצדו שטחים ציבוריים רחבים.

 

כדאיות השקעות נדל"ן בלייפציג: נתונים כלכליים

מוניטין וגידול בלקוחות

תחילה, יש לעמוד על המוניטין הרחב לו זוכה העיר. בעבר זכתה העיר למספר הכרות בין לאומיות, ובהן רשימת הערים לבקר בהן של הניו יורק טיימס, וכן מוקמה במקום ה – 39 מתוך 289 ערין אירופיות שונות בשל חדשנותה בתחומים שונים. כמו כן, העיר עצמה מהווה מוקד תיירות לא מובטל, שכן משכה בשנת 2017 לבדה 3 מיליון תיירי לילה.

כמו כן, יש לציין לטובה את קצב גידול האוכלוסין אותו העיר מציגה. העיר מציגה גידול אוכלוסין חיובי ביותר, ומאז שנת 1995, בה כמות התושבים עמדה על 482,000 תושבים, עלה מספר התושבים בסך של 109,000 תושבים. שיעור הגידול האמור הוא 22.6% לכל אורך התקופה, וכ – 0.9% מדי שנה, לאורך 25 שנים. כמו כן, התחזיות באתרים זרים מציגים תמונה, לפיה עד לשנת 2035 יעלה מספר התושבים ויעמוד על 622,000 תושבים.

 

המרדף אחר הידע: אקדמיה בלייפציג

רמת החינוך האקדמי בעיר נחשבת לגבוהה מאוד, והופכת את העיר לאטרקטיבית במיוחד לסטודנטים, במיוחד לאור העובדה שלימודים בגרמניה ניתנים לעיתים בלא תשלום. אוניברסיטת לייפציג, שנוסדה בשנת 1409, היא אחת האוניברסיטאות הוותיקות באירופה.

אוניברסיטת לייפציג הגיעה למקום ה – 201 ברשימת האוניברסיטאות הטובות בעולם לפי דירוג שנגחאי, ובה למדו זוכי פרסי נובל רבים, ואף אנגלה מרקל, היא הקנצלרית גרמניה כיום. באוניברסיטה לומדים מדי שנה כ – 30,000 סטודנטים.

בעיר שתי אקדמיות נוספות. האחת מתעסקת בעיקר בתחומי האומנות, ובשנייה לומדים בעיקר את המקצועות המדעיים. שתי האוניברסיטאות מהוות בית לכ – 6,500 סטודנטים לערך מדי שנה. אוניברסיטאות אלו, יחד עם מכוני מקס פלאנק, המהווים אבן שואבת לחוקרים מוערכים מרחבי העולם, יוצרים שוק המרענן את עצמו ומביא אפשרויות בלתי מוגבלות.

 

להשלמת התמונה: ענפי התעסוקה העיקריים בלייפציג

בעיר מצויות מספר חברות ענק, המאפשרות הכנסה קבועה ויציבה לתושבי העיר. ראשית, במדריד פועל שוק רכבי יוקרה, שכן מפעלים של החברות פורש ו – W.M.B פועלים בעיר ומאפשרים לתושביה להתפרנס. כמו כן, בעיר מצויה חברת השילוח הלוגיסטית הגדולה בעולם, היא DHL, העבירה את עיקר פעילותה לנמל התעופה בעיר בשנת 2011, מה שהופך את השקעות הנדל"ן בלייפציג לבעלות ערך מוסף. לצד אילו, קיימות ענקיות תעסוקה במגוון תחומים נוספים, ובהם אמאזון, סימנס ואף חברת ספרדישירט, ענקית אופנה המאפשרת ללקוחותיה לעצב בגדים באופן עצמאי.

 

קצר ולעניין: המיסוי והתשואות בעד נדל"ן בלייפציג

מחירים ותשואה

ייתכן שמחירי הדירות בלייפציג יפתיעו אחדים מכם. בעוד מחירי דירות, המצויות בשולי העיר, ינועו בין 1,800 ל – 4,000 יורו למטר רבוע, מחירי הדירות במרכז העיר יעלו על אלו באופן משמעותי ויעמדו בטווח 5,000 – 2,400. למרות זאת, לא ניתן לראות שיעורי תשואה חריגים לטובה.

שכירות בעד דירת חדר במרכז העיר תעמוד על 518.53 יורו ממוצעים לחודש, בעוד דירה שכנה, ובה בנויים שלושה חדרים, תתומחר בממוצע בשיעור חודשי של 1,003.64 יורו. כאשר מתרחקים מהעיר, כצפוי, יורדים מחירי השכירות, ואלו יעמדו על סך 402 יורו לדירה קטנה ו – 788.77 יורו.

על אף המחירים היחסית נמוכים המשולמים, המעמידים אחוזי תשואה הנעים בין 3.84% – 3.36%, ניתן למצוא יתרון בהשקעות בלייפציג מעבר לאלו שכבר צוינו. כלכלת העיר החזקה יוצרת תושבים בעלי יכולת פירעון גבוהה. אותם תושבים, המשתכרים בממוצע בסכום של 1,533.29 יורו, הם מקור פרנסה אמין ושקט. הכנסות אלו, לצד מנטליות של שכירת נכסים על פני רכישתם, יוצרת שוק זמין ורצוי לבעלי נכסים.

 

מיסים על פי ה– BGB: קצת משפט גרמני

מס הרכישה בגין עסקה הוא תלוי מדינה בה נעשתה העסקה. במדינת סקסקוניה, הוגדר מס רכישה בשיעור 6.5% משווי הנכס. יש לציין שמדובר על ערך הנכס ההיסטורי, בהתאם לעקרונות החשבונאות המקובלים. לפיכך, בעת תשלום מס הרכישה ניתן לזכות בהטבה נוספת.

 

תשלומים מהצד – בעלי מקצוע והוצאות נוספות

לצד מס הרכישה יהא על משקיע בנדל"ן בלייפציג לשלם מע"מ גרמני. כל אחד מבעלי המקצוע, הכלולים בכלל סוגי העסקאות במנטליות הגרמנית, יזכה לתשלום האמור. מתווך, עורך דין, שמאי ועוד יהיו זכאים לתשלום נוסף בעד עבודתם. לבסוף, ישנן ההוצאות הנוספות. בדומה לישראל, במידה ונלקחה משכנתא על הבית, יהא על נוטל המשכנתא לרכוש ביטוח חיים וכן להזמין בדיקה הנדסית של הרכב, ככל שמדובר בבניין ישן.

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן