רכישת בניין בגרמניה – גלו את המזרח

גרמניה מהווה אפיק השקעה לזרים רבים, ואינה פוסחת גם על חובבי הנדל"ן הישראלים. אולם, בעוד מרבית ההשקעות מתנזקות אל המערב, אשר הגיע לשיאו בימי העבר, רבים בוחרים להמיר את השקעותיהם אל עבר המזרח המתחדש. האם רכישת בניין בגרמניה המזרחית משתלמת?
ארמון בדרזדן
תוכן העמוד:

גרמניה כמעצמה

גרמניה היא הכלכלה החזקה באירופה והרביעית בכל העולם. נכון לשנת 2017, היקף הכלכלה הגרמני הוא החמישי בעולם, במונחים של תוצר לאומי גולמי, וכן בעלת היקף הייצוא השלישי בגודלו בעולם. דוגמה ממשית לכך ניתן לראות בהיקף סחר המדינה עם סין. בניגוד מוחלט לשאר מדינות העולם, ולאינסטינקט הראשוני, היקף הייצוא הגרמני אל סין עולה על היקף הייבוא ממנה. נתונים אלו נגלים בתחומים רבים, בהם גם שוק הנדל"ן.

 

שוק הנדל"ן הגרמני – איתן ככלל המדינה

כאמור, גודלה של הכלכלה הגרמנית נגלה גם בשוק הנדל"ן המקומי. גרמניה ממשכיה להציג בשוק המדובר צמיחה עקבית כבר לאורך 5 שנים. מדד מחירי הנדל"ן הגרמני צמח בשנה האחרונה בכ – 10.93%. מדד דירות המגורים ביצע קפיצה העולה על מדד המחירים הכולל, שכן הציג עלייה של 11.81% בשנה החולפת, זאת לאחר עלייה של 10.22% בשנה שלפניה, לאחר קפיצה נוספת של 4.8% בשנה שקדמה לה.

כמו כן, הנדל"ן הגרמני הוא היחיד שכמעט ולא נפגע מהמשבר הכלכלי העולמי של שנת 2008. נתונים אלו מחזקים את תחזיות העתיד, לפיהן שוק הנדל"ן בגרמניה עתיד להתגבר גם על משבר הקורונה ללא פגע משמעותי.

על פי אתר גלובס, היקף הישראלים המשקיעים בגרמניה עולה מדי שנה, ונכון לשנה האחרונה היקף ההשקעות עמד על סך של 13 מיליארד שקל, אשר אחוז ניכר מהם הושקעו על ידי בעלי רשת מלונות פתאל וקבוצתו, אשר רכשו נכסים רבים במדינה.

 

בחסות ההיסטוריה – מזרח מול מערב

לאחר מלחמת העולם השנייה, חולקה המדינה לשני חלקים. בעוד המערב היה נתון לשלטון מערבי בראשות בעלות הברית, המזרח היה נתון לשליטה סובייטית. חלקה המערבי של המדינה היה נתון לקידום ופיתוח, בהתאם למנטליות המערבית. פיתוח זה הביא את האזור לשגשוג ופריחה מקדימים, אשר מביאים למחירי נדל"ן יקרים, המציגים כיום תשואות סולידיות ועקביות.

המזרח לא נהנה מפריות אלו, בין היתר בשל מדיניות סובייטית כושלת. בשנות ה – 70 גרמניה בפרט, ומדינות הגוש הסובייטי בכלל, סבלו מהיעדר יעילות כלכלית וחוסר פיתוח. בעיות אלו יצרו פער כלכלי בין שני צדי המדינה, שלצמצומן אנו עדים בימים אלו.

 

יתרונות ההשקעה במזרח

בשנים האחרונות, מפנה הממשל הגרמני כספים רבים אל עבר מזרח גרמניה, מה שמוביל לפיתוח מאסיבי ונהירת המונים. בין הערים המתחזקות ניתן לראות את לייפציג ודרזדן, אליהן מזרימים כספים רבים לשם פיתוח תשתיות, לרבות כבישים ותחבורה ציבורית, וכן יצירת מרכזי תעסוקה ואקדמיה נוספים.

הפער שדובר לעיל מוביל למחירי נדל"ן נוחים יותר בגרמניה המזרחית, לצד ריביות נמוכות והגירה חיובית. כל אלו מציבים את מזרח גרמניה כנקודת השקעה אטרקטיבית בעתיד.

 

קצת במספרים – גרף השיפור של שוק הנדל"ן המזרחי

ברוח התקופה המדוברת, אנו עדים לעליות מרשימות בכל התחומים של המדינות המזרחיות. גידול מרשים בכלכלה ובאוכלוסיה, המגיע בשל פיתוח מאסיבי, מקבע את מזרח גרמניה כבית להשקעות שונות, לרבות נדל"ן. לשם המחשה, בעיר דרזדן הגיע אחוז האבטלה בשנה האחרונה לכ – 2% בלבד.

מאפייני השקעות הנדל"ן במזרח גרמניה יכולים להיות אטרקטיביים בעבור כל אדם. באופן כללי, נכסי הנדל"ן במדינה המערבית נמוכים בשיעור הנע בין 70% – 60% מאשר מערב גרמניה, ובו יש היצע נדל"ן גדול יותר, בשל הפיגור הקל של האזור לעומת גרמניה המערבית. שיעור הגידול בדמי השכירות האזור עלה בין השנים 2020 – 2015 בכ – 19%, זאת לצד גידול מחירי הנדל"ן בשיעור העולה על 70%.

 

המדינות הפופולריות להשקעות

המדינה הראשונה בה נגלה הפיתוח המקומי היא סקסוניה. המדינה ביצעה את קפיצת ערך הנדל"ן הגבוהה ביותר מבין אלו שנבדקו, שכן עלתה בשנה האחרונה במעלה מ – 30%. שיעור העלייה בדמי השכירות עומד על 8.5%, כך שכיום מחיר ממוצע למטר רבוע בדירה עומד על 1,085 יורו, עליהם תקבלו בממוצע כ- 5.76 יורו.

המדינה השנייה בה ניתן לראות את היקף הפיתוח היא תורינגיה. שיעור דמי השכירות בתקופה המדוברת עלה בכ – 6.9%, לצד עליית נכסים בשיעור של 15.5%. בעבור מטר רבוע ממוצע, אשר עולה כ – 994.15 יורו, יזכה משקיע לכ – 5.68 יורו מדי חודש.

 

רכישת בניין בגרמניה: המומלצים ביותר

גרמניה, כמעצמה כלכלית, מתחזקת בעריה השונות מרכזי סחר עצומים, אשר מביאים מבקשי עבודה רבים אל קרביה. מעבר לאלו, אפיק השקעה נוסף הוא בניין דירות לסטודנטים, אשר פוקדים את הערים השונות ברבבותיהם.

 

לייפציג

העיר המאוכלסת ביותר במדינת סקסוניה, המאכלסת כמעט 600 אלף תושבים. העיר נודעת בשל המרחבים הירוקים הרבים בה, הכוללים פארקים רחבי ידיים וגנים בוטניים מרשימים. כמו כן, במהלך 25 השנים האחרונות, עלה מספר התושבים בעיר, בעיקר הודות לפיתו המדובר, בכ – 22.9%, הם למעלה מ – 100 אלף תושבים.

בעיר פועל תחום אקדמיה גדול מאוד, שכן בעיר השתכנו סך של 36,500 סטודנטים בשנה האחרונה. כמו כן, בעיר פועלות חברות רבות, דוגמת W.M.B ו – DHL, אשר מבטיחות יציבות כלכלית והמשך פיתוח.

 

דרזדן

העיר בעלת השטח הגדול ביותר בסקסוניה. העיר שימשה בעבר את מלכי הממלכה האזורית, ואלו לצד השלטון הסובייטי במהלך חלוקת המדינה, הובילו לנוף ארכיטקטוני ייחודי.

דרזדן מהווה מוקד תעסוקה עיקרי, בה מצוי Silicon Saxony, המשכן כ – 300 חברות טכנולוגיה, המעסיקות כ – 400,000 עובדים. העיר מהווה גם מוקד סטודנטיאלי רחב, המשמש בית לשיעור של 40 אלף סטודנטים מדי שנה.

 

שימו עין – הערים שעומדות בפני פריצה

כאמור, גרמניה המזרחית מציעה למשקיעים בה מגוון רחב של אלטרנטיבות. בניגוד לאלו שצוינו לעיל, הערים והשכונות האמורות מהוות מוקדי השקעה קטנים, אשר גדלו בשנים האחרונות וצפויות להמשיך לצמוח בהמשך. משכך, רכישת בניין בערים אלו, מעבר לשכירות החודשית שתניב, יכולה להשביח עצמה עשרות מונים ולייצר רווח נאה למשקיעים.

 

פלאואן

השכונה, אשר שוכנת בסמוך לעיר דרזדן, מהווה אחת מנקודות הפיתוח החשובות ביותר. העיר מקדמת צמיחה של עסקים, ומעניקה מענקים העולים לכדי שיעור של 100 אלף יורו לאלו. נתון זה, בין היתר, הוביל לעליית מחירי הנדל"ן המקומיים בשיעור של 17% ב – 4 השנים האחרונות. מחירי הנדל"ן כיום בעיר עומדים על 1,624 יורו למטר רבוע, עליהם תקבלו כ – 4.96 יורו למ"ר.

 

צייץ

אחת מהערים בשטחה המטרופוליטני של לייפציג. מעבר להיותה ממוקמת באזור אסטרטגי, שכן בשנים הקרובות עתידה להיפתח רכבת שתקשר באופן נגיש אל עבר העיר הגדולה, ישנם מספר אפיקי פיתוח יחודיים לעיר, בהם פרויקט לפתיחת מפעל כימיקלים, פיתוח מכונות חקלאות מקומיות בשיעור השקעה העולה על 25 מיליוני דולרים ועוד.

ניתן לראות את פיתוח העיר במדד מחירי הנדל"ן בעיר, אשר עלה ב – 5% ב – 4 השנים האחרונות. עלייה זו קבעה מחיר מ"ר בעיר בשיעור של 1,176 יורו, שבעבור כל אחד מהם יזכה משקיע לכ– 4.92 יורו.

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן