השקעות נדל"ן בדורטמונד וכניסה לרשימת המקומות הראויים להשקעה

גרמניה היא, ללא עוררין, אחת המדינות החזקות בתבל. חוסן זה מוביל רבים להשקיע בנדל"ן במדינה. אולם, בשל הקפאת מחירי השכירות בברלין, רבים מחפשים אלטרנטיבה ראויה להשקעה. אם פיתוח מתמיד, תיירות ענפה ואוכלוסייה צעירה משפיעים, בעיניכם, על כדאיות ההשקעה, כדאי שתתחילו לחשוב על השקעות בנדל"ן בדורטמונד.
שעות הערב בדורטמונד
תוכן העמוד:

נדל"ן בגרמניה

על פי דירוגים שונים, גרמניה היא אחת מתוך 10 המדינות החזקות בעולם כולנו, ומובילה כדרך קבע את המדינות האירופיות ברשימות אלו. מדובר על מדינה שלמרות שהפסידה שתי מלחמות עולם, הצליחה לייצב עצמה כמעצמה עולמית.

 

מעצמה כלכלית

בין הקריטריונים השונים, המציבים אותה בנקודה זו, עומדת איתנותה הכלכלית. איתנות זו נשענת על סחר פנים יבשתי, וכן בסחר עולמי, המגובה בהיותה בין המדינות היחידות שמייצאות יותר סחורות לסין מאשר אלו שמתקבלות מהן. ושוב, אנחנו מדברים על סין.  

בשל חוסנה הכלכלי של גרמניה, משקיעים רבים נהרו אל השקעה בתוך גבולות המדינה, לרבות השקעות נדל"ן. המנטליות החברתית הגרמנית, המעודדת השכרת דירות, מביאה ליציבות שוק ולתשואות קבועות סביב 10% לשנה.

מתוך המשקיעים הללו, לא מעטים אלו שהפנו יהבם אל עבר עיר הבירה, שנהנתה מצמיחה מופרעת ועליה מתמדת בתשואה ובערך הנכס.

אולם, חוק הקפאת הסכמי שכירות בברלין, אשר נועד לבלימת עליית המחירים, גרמה לרבים לפרוץ את גבולות הבירה ולפנות אל יעדים אטרקטיביים אחרים בגבולות גרמניה. מתוך חלקים אלו, אולי הנחשק ביותר הוא חבל נורדיין – ריין – וסטפאליה, או בשמו המקוצר, NRW.

 

מזרח נגד מערב

עד שנת 1989, חומת ברלין פיצלה את גרמניה לשני חלקים. בעוד חלקה המזרחי של גרמניה נשלט על ידי ברית המועצות, חלקה המערבי היה באחריות בעלות הברית.

אותה קבוצת מדינות, ובה אנגליה, צרפת וארצות הברית, הנחילו את פירות הקדמה המערבית והובילו התפתחות מסיבית בשטחים שהיו בשליטתם. התפתחות ומנטליות זו לא נעצרה עד היום, מה שגורם לאזור להיות מבוקש יותר בקרב משקיעים שונים.

 

חבל NRW

כפי שניתן להניח, חבל NRW מצוי בשטחה המערבי של גרמניה. שטח זה, הכולל 18 מיליון תושבים, מתמקם כפדרציה (מדינה קטנה, בדומה לחלוקת ארה"ב) הרביעית בגודלה (מתוך 16). לשם הבנת כוחה של NRW בגרמניה ובאירופה בכלל, התמ"ג שלה, נכון לשנת 2019, עמד על סך של 711.42 מיליארד יורו.

תמ"ג זה שווה לכ – 21% מתמ"ג גרמניה הכולל ולכ – 3.7% מכלכלת אירופה. בין הערים המנויות בחבל ארץ זה, מצויה דורטמונד.

 

דורטמונד

דורטמונד הינה העיר הגדולה ביותר בחבל וסטפליאה, ונכון לשנת 2019, משמשת בית לכ – 589,600 תושבים. העיר נחשבת למרכז התרבותי והמסחרי של האזור.

מאז המאה הקודמת היוותה דורטמונד מרכז תעסוקה, שכלל מכרות פחם ומפעלי פלדה ורכבים, ובמהלך השנים התקדמה וכיום משמשת בית למרכזי הייטק וטכנולוגיה רבים. לצד היסטוריה ענפה זו, בשולי העיר מצוי שדה תעופה בין לאומי (10 ק"מ ממרכז העיר) וכן מחצית משטחה מוקדש להקמת פארקים ציבוריים, נתיבי מים ושטחים חקלאיים, המשווים לעיר קו מתאר טבעי.

 

השקעות נדל"ן בדורטמונד: למה דווקא שם?

מעבר להיותה בעלת היסטוריה ענפה, היותה בעלת תוואי שטח ירוק ומיוער יחדיו וכן היות גיל התושבים הממוצע בין 18 לבין 25 (הודות לראש העיר ועבודתו), לעיר מספר יתרונות, שגורמים להשקעות נדל"ן בדורטמונד להיכנס לרשימת המקומות הראויים להשקעה.

 

מגוון רחב של תחומי תעסוקה

ראשית, בעיר מגוון רחב של תחומי תעסוקה. גולת הכותרת בנושא זה הוא "הפארק הטכנולוגי של דורטמונד". אזור מסחר זה, מעניק בית לסך של 280 חברות, המעסיקות כ – 8,500 עובדים. לצד זאת, משמשת העיר לבית לוגיסטי מובהק לאימפריות סחר אירופאיות ועולמיות, ובין החברות שהכו שורשים לוגיסטיים בעיר ניתן למצוא את אמזון ואיקאה.

כמו כן, מדובר באזור בו ענף התיירות משגשג, כפי שיפורט בהמשך, נתון המוביל ליצירת מקומות תעסוקה רבים וביטחון תעסוקתי בקרב התושבים. מתוך הבסיס הכלכלי המוצג, ניתן להסיק שני דברים. ראשית, ניתן להסיק כי העיר תמשיך בצמיחתה בשל הביקוש הרב לנדל"ן ותשתיות בעיר. שנית, יציבותה הכלכלית של העיר מוביל לאורך רוח בכל הנוגע לשוכרי הדירות השונים, איתם תבואו במגע.

 

מוקד סטודנטיאלי בגרמניה

שנית, העיר משמשת כמוקד סטודנטיאלי בגרמניה. 6 אוניברסיטאות בעיר, המזכות סך של 45,000 סטודנטים, יוצרות שוק מתחלף וקבוע, שמביא לגידור ההשקעה והפחתת הסיכון. נתון נוסף, שמחזק את היציבות והיעדר הסיכון בהשקעה, הוא מחיר ההשכלה הגבוהה בגרמניה.

בכפוף להיותו דובר גרמנית, לא יצטרך אותו סטודנט עתידי לשלם שכר לימוד באוניברסיטאות ציבורית, אלא ייאלץ לשלם דמי רישום לאוניברסיטה בלבד (150 – 250 יורו) וכן להציג כלכלת קיום שנתית (2,800 ₪ בשנה). היעדר הצורך בתשלום שכר לימוד, מהווה בטוחה לביקוש רב להגעת סטודנטים חדשים אל הפקולטות השונות ברחבי גרמניה, ובהן דורטמונד.

 

מוקד תיירות לא מובטל

שלישית, מדובר בעיר המהווה מוקד תיירות לא מבוטל. למי מכם שאינם מכירים, דורטמונד הינה עיר הבית של קבוצת הכדורגל ברוסיה דורטמונד, המשתתפת כדרך קבע במשחקי ליגת האלופות. בזכות אוהדיה הנאמנים, משחקי הקבוצה הפכו ליעד נחשק בקרב אוהדי כדורגל בכל רחבי אירופה ובעולם.

כמו כן, בעיר רחובות שופינג ומסחר רבים. הגדול והמוכר שבהם, רחוב Westenhellweg, נחשב לרחוב התיירות החזק בגרמניה. דוגמה אחת לעוצמתו היחסית של הרחוב נגלה בבחינת חודש דצמבר, לפני הגעת חג המולד, חודש בו מגיעים לשוק המצוי ברחוב האמור ובמקביליו סך של 3.5 מיליון מבקרים. כמו כן, בעיר מועדונים (מועדון הג'אז של דומסדייל מדורג ברשימת 100 הטובים בעולם) ומוזיאונים רבים ומגוונים בעיר, מהווים משיכה לתיירים רבים.

 

שורת הרווח – האם דורטמונד היא עסקה משתלמת?

בטרם נפרוס את כלל פלחי המשקיעים, אותם יכולות השקעות נדל"ן בדורטמונד לעניין, נגע במספר נקודות בנוגע לגרמניה. גרמניה כולה מהווה עוגן כלכלי חזק ויציב באירופה ובעולם, ולראייה מדובר במדינה שכמעט ולא נפגעה ממשבר הסאב פריים (2008).

לצד זאת, המטבע המוכר בגרמניה הוא היורו. בשל השפל היחסי, בו היורו מצוי בשנים האחרונות, ניתן לקבוע שמדובר בעסקה משתלמת. לאור זאת, ולאור כל האמור לעיל, ניתן לקבוע שדורטמונד הינה יעד השקעה אטרקטיבי לכל משקיע נדל"ן ממוצע.

 

הנתונים מהשנים האחרונות

הקביעה לעיל מתחזקת לאור בחינת הנתונים בשנים האחרונות. נכסי נדל"ן בעיר דורטמונד, על פי מקורות זרים, העלתה את ערכה בשיעור הגדול ביותר במדינה בשנת 2019.

בעוד נכסי נדל"ן משפחתיים העלו את ערכם בשיעור של 6.25%, ועומדים על מחיר של 2,125 יורו למטר, מחירי הדירות בדורטמונד עלו בשיעור של 12.97%, וכעת עומדים על 1,647 אירו למטר. גידול זה יכול להימשך גם בשנים הקרובות, בשל הביקוש להשקעות נדל"ן בעיר.

 

משקיעים לטווח הארוך

משקיעים לטווח ארוך יוכלו למצוא בהשקעות נדל"ן בדורטמונד שקט נפשי, המגולם בהיות האזור ותושביו באזור מבוסס. שפע האפשרויות המוענקות לאזרחים, בין אם בתחומים הטכנולוגיים השונים ובין אם בשירות תיירותי, מבטיחים שקט בכל הנוגע להכנסות שכירות קבועות.

כמו כן, אותם משקיעים יוכלו למצוא נחת בביקוש גבוה לנכס שברשותם, זאת בשל תחלופת הסטודנטים הקבועה.

 

תשואה גבוהה משכירות קצרת טווח

מנגד, גם משקיעים המעוניינים בתשואה גבוהה, הנובעת משכירות קצרת טווח, יוכלו להנות מהעיר המדוברת. התיירות הענפה בדורטמונד, והיותה ממוקמת לצד שדה תעופה בין לאומי, יביאו למשקיע הזדמנויות רווח רבות.

 

היקף הבנייה בעיר

יתרון נוסף שיש להשקעות נדל"ן בדורטמונד להציע, גלום בהיקף הבנייה בעיר.

בנוסף להתפתחות המתמדת המצויה בעיר, שצוינה לעיל, בשנים האחרונות החלה מגמה של מתן אישורי בנייה רבים, הן לפרויקטים חדשים והן לתהליכי השבחה של בניינים ברחבי העיר. כך, מעבר לרכישת נכס קיים בעיר, יוכלו משקיעים להשביח או לקחת חלק בהקמת מבנה חדש ברחבי העיר.

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן