תיראו מופתעים: מחירי הדיור בפורטוגל עלו ב16.37% ברבעון הראשון של 2020

קורונה, סגר, הדבקות, בידוד ומסכות – נראה שאף אחד מהמונחים הללו (שהתרגלנו אליהם כל כך לאחרונה) לא נוגעים אל מחירי הדיור בפורטוגל, שרשמו עלייה מרשימה ועלו ברבעון הראשון של שנת 2020 ב-16.37%. על אף שהמצב היום השתנה מעט, מדובר בעלייה משמעותית המנבאת רק טוב לעתיד הנדל"ני של המדינה, כך על פי דו"חות אחרונים. אך האם נגיף הקורונה באמת פסח על מחירי הדיור בפורטוגל? יצאנו לבדוק.
בניין ישן בפורטוגל
תוכן העמוד:

כשהריבית נמוכה המחירים עולים

אחד הגורמים המשמעותיים לביקוש החד בנכסים ברחבי פורטוגל הוא הריביות הנמוכות. ברבעון הראשון של שנת 2020, כאמור, עליית המחירים באה לידי ביטוי בשיעור של 16.37%, זאת לאחר עלייה של 14.09% ברבעון הרביעי של 2019, 15.21% ברבעון השלישי, 14.45% ברבעון השני ו-14.21% ברבעון הראשון של שנת 2019. בקיצור, הבנתם את התמונה: המחירים המשיכו לעלות בהתמדה, גם בזמן שגלי הקורונה החלו לרחף באוויר.

 

על אף הביקוש: פעילות הבנייה נחלשה

ביקוש בעלייה מתמדת או לא – גם פורטוגל לא יכלה למגפת הקורונה, ובאופן טבעי היקף הבנייה למגורים ירד בחודשים האחרונים. על אף הביקוש, פעילות הבנייה למגורים ירדה ברבעון הראשון של שנת 2020 בשיעור של 6.1% ועמדה על 5,864 יחידות בנייה חדשות בלבד. להשוואה, בשנת 2019 עלה היקף הפעילות ב-18.4% ובשנת 2018 ב-43.5% (!).

למרות זאת, פורטוגל צפויה להישאר אחד משווקי הנדל"ן החמים ביותר באזור, כשמסד הנתונים הכלכלי במדינה צופה עליית מחירי דיור בשיעור של כ-4% במהלך השנה הקרובה.

 

הקורונה פוגעת בכלכלה

במהלך החודשים האחרונים "התכווצה" הכלכלה הפורטוגזית בשיעור של 2.3%. זוהי הירידה הראשונה מזה שבע שנים, והממשלה צופה כי המשק ימשיך להראות ירידות, ככל הנראה בשיעור של 7%. הנתונים הללו משקפים יותר מכל את הפגיעה הקשה של נגיף הקורונה, שגרם למדינה לנקוט בצעדי בידוד וסגר במהלך חודש מרץ 2020.

 

מחירי הדיור בפורטוגל חוזרים לחיים וכך גם שאר המדינה

בתקופה האחרונה, כך נראה, פורטוגל מתחילה להתאושש. למרות שיש עדיין מקרי הדבקות חדשים, הממשלה נוקטת בצעדי "חזרה לשגרה" הדרגתיים. כך למשל הכריזה פורטוגל בראשון ביולי על שורת הקלות נוספת בתחומי הקמעונאות, פתיחת משרדים, תחום התעשייה וכן ענף האירוח.

ענף התיירות, הנחשב לאחד החשובים ביותר בפורטוגל, מתחיל להיפתח אף הוא. המדינה החליטה על הסרת הגבלות המעבר היבשתיים עם ספרד, וכן על חידוש הטיסות המסחריות למדינות האיחוד האירופי, כמו גם מדינות נוספות – ביניהן גם סין.

עם זאת, בריטניה הכריזה על בידוד של 14 ביום לכל מי שחוזר מפורטוגל, כך שקשה עדיין לצפות את החזרה המוחלטת לשגרה.

אין ספק שמדובר בחדשות טובות המבשרות על התאוששות המדינה מהמשבר העולמי, ויש לקוות שבעקבות שורת ההקלות נוכל לראות את פורטוגל צומחת כבעבר וממשיכה במגמת עליית המחירים המתמדת, כמו גם בחידוש היקף הבנייה האינטנסיבי.

מידע שכדאי לקרוא לפני שמשקיעים בפורטוגל
דילוג לתוכן