כלכלת פורטוגל: עוד מימי המאה ה– 15

החל מהדומיננטיות באלף הקודם, דרך המשבר הכלכלי שפקד את המדינה ועד לאפיקי ההכנסה הקיימים לפורטוגזים כיום, בואו לגלות הכל אודות כלכלת פורטוגל, וכיצד היא משחקת לטובת משקיעי הנדל"ן בה.
נדלן איכות בפורטוגל
תוכן העמוד:

בשנים האחרונות, עולה פורטוגל חדשות לבקרים כיעד מגורים וביצוע השקעות. אולם, על אף שהשיח, לא פעם, מתמקד באזרחות המוענקת למגורשי ספרד, המדינה השוכנת במערב אירופה מעניקה למשקיעיה הרבה יותר מכך.

 

היו היה – האימפריה העתיקה

כאמור, באמצע האלף הקודם הייתה פורטוגל אחת מהמעצמות העולמיות הגדולות ביותר. האימפריה, אשר פעלה בייחוד במהלך המאה ה -15, ביססה את כלכלתה בעיקר על סחר ימי של סחורות שונות, בעיקר הודות לקולוניות הרבות שהחזיקו באסיה, אפריקה ודרום אמריקה.

 

סוף המאה ה – 20: חברה חדשה באיחוד האירופי

פורטוגל נכנסה כחברה לאיחוד האירופי בשנת 1986. הכניסה האמורה הוסיפה ליציבותה של המדינה ולהמשך הפיתוח שלה, בעיקר הודות להגדלת המסחר הבין יבשתי, וכן להחדרת כללי המסחר האירופים, המתקדמים מאשר שהיו במדינה באותה תקופה.

בבחינה מספרית, ניתן לראות שמשנת 1986, בה הצטרפה פורטוגל לאיחוד האירופי, ועד לשנת 2008, בה הגיע המשבר הכלכלי הגדול, פורטוגל הציגה גידול חיובי בתמ"ג מדי שנה, למעט שנתיים.

 

משבר הסאב פריים

משבר הסאב פריים, אשר הוביל למשבר החוב האירופי, פגע בפורטוגל במהלך שנת 2008 – 2007 באופן קשה, אולם זו נכנסה למצב של חוב משבר לאומי רק בשנת 2010. הפגיעה הקשה שספגה המדינה שמה אותה כאחת מארבע הנפגעות החזקות ביותר, הן מדינות PIGS.

במהלך תקופה זו ולאחריה, לרבות בין השנים 2013 – 2011, נרשמו ירידות חדות בתמ"ג המדינה. בשיא השפל, שנת 2013, עמד אחוז האבטלה המדיני על 17.7%.

 

לא משבר פנימי גרידא – פורטוגל כנתמכת

המשבר הביא גם לשורה של בעיות ברמה הלאומית, אשר הביאו את האיחוד האירופי להעניק למדינה הסדר חוב שעמד על 78 מיליארד יורו בשנת 2011.

 

בראש הסיבות למשבר – נפילתם של BPN ו – BBP

אחד הבנקים הגדולים בפורטוגל. נפל בשל הענקת אשראי מופרז, לצד התנהלות לא תקינה של הדרג הניהולי. הבנק ניהל, בעת נפילתו, הון בשיעור העומד על 1.2% מתמ"ג המדינה (1.803 מיליון. בנק נוסף גדול מאוד בפורטוגל, אשר פשט רגל ופורק. בשנת 2010 לבדה, עלה ניהול הבנק כ – 450 מיליון יורו למשלמי המיסים.

 

התאוששות פורטוגל

שנת 2014 היא שנת מהפך עבור הפורטוגזים, שכן חזו במדינתם חוזרת למסלול, בסיומו של תהליך ארוך. דוגמה אחת נגלית באחוז האבטלה, שכן בשנת 2012 אחוז האבטלה היה 27%, בשנת 2017 עמד זה על 8.5%. כמו כן, ניתן היה לראות ירידה גם בשיעור חוב הממשלתי, שכן בעוד בשנת 2010 עמד שיעור החוב על 11.2% מהתמ"ג" עד שנת 2014 ירד שיעורו לכ – 4.8%.

ככלל, בין השנים 2018 – 2014, עלה שיעור התמ"ג מדי שנה בשיעור ממוצע של 1.9%.

 

לא רק בעיניים מקומיות

לא רק הפורטוגזים חזו בשינוי האמור, אלא גם גופים זרים שונים. ביוני 2017, הוציאה הוועדה הבינ"ל למימון מוניטרי דוח, המציג את מצבה הטוב של פורטוגל, זאת הודות לגידול בהיקף ההשקעות הזרות במדינה והיצוא של פורטוגל.

כמו כן, בדוח של ה – WEF משנת 2014-2015, פורטוגל הייתה במקום ה – 36 בכל הקשר ליכולת כלכלית. נתון זה משקף את קפיצתה, שכן בדוח שיצא בשנה שלפני הייתה ממוקמת במקום ה – 52 בלבד.

 

מצב הכלכלה כיום

כיום, פורטוגל ממוקמת ככלכלה ה – 42 בגודלה בעולם על פי דוח התחרות העולמי של WEF. מטבעה הלאומי של פורטוגל הוא היורו, עוד משנת 1999, ומשכך, ובשל שיוכה לאיחוד האירופי, בעלת קשרי מסחר פנים יבשתיים מעולים.  

ככלל, כלכלת פורטוגל די יציבה החל מהרבעון השלישי של שנת 2014. מאז אותם ימים, ישנם אינדיקטורים רבים להתאוששות המדינה, שכן בשנת 2019 עמד אחוז האבטלה על 6.3%, בעוד בסוף שנת 2014 עמד על 13.9%.

 

קשרי מסחר – בתוך אירופה ומחוצה לה

עיקר המסחר הבין לאומי של פורטוגל מתבצע עם האיחוד האירופי, אשר מקבלים סך של 72.8% מהסחורה המיוצאת (ספרד 25.8%, צרפת 12.8%, גרמניה 11.6%), ומהווים 76.5% מהסחורה הנכנסת לפורטוגל בשנת 2015.

גופים נוספים שסוחרים עם פורטוגל הם החברות בהסכם NAFTA, הן מדינות צפון אמריקה (6.3% מהיצוא לשם) ומדינות PALOP, המקבלות 5.7% מסחורות המדינה.

 

כלכלת פורטוגל – לפי סקטורים

משאבים טבעיים וחקלאות

יערות הם משאב די נפוץ בפורטוגל, שכן מכסים כ – 34% מהמדינה, מוצר אשר המדינה מייצאת באופן קבוע. בנוסף לאלו, המדינה מייצאת באופן די רחב ליתיום, אורניום ובדיל.

לצד ענף זה, משגשג בפורטוגל ענף החקלאות, אשר חזר לעצמו במהלך המשבר הכלכלי, שכן רבים איבדו את עבודתם והיו צריכים להמציא את עצמם מחדש. מוצר אחד שמוצא את דרכו אל כל רחבי אירופה והעולם הוא שמן זית, אשר את איכותו ניתן לראות בתוך פורטוגל בשבתו כמונופול לאומי, זאת למרות הגעת מתחרים במחירים נמוכים יותר.

כמו כן, פורטוגל נודעת בשל היינות שלה עוד משחר הציביליזציה. הנודעים שבהם, אותם חובבי היינות מבנינו אולי יכירו, הם יינות פורט (PORT), מדיירה (Madeira) ווינו ורדה (Vinho Verde).

 

תעשייה

מאז שנת 1974, בה עמד שיעור התעשייה בתמ"ג על 35%, המשיכה התעשייה במדינה להתקדם ולגוון מקורותיה. התחומים העיקריים בהם פועלת התעשיה הפורטוגזית בימים אלו היא מכונאות, טכנולוגיה ואלקטרוניקה, רכבים ואף בניית ספינות, זכר לענף הדיג המפותח במדינה. לצד אלו, ישנה תעשייה ענפה בתחומי הקרמיקה, פלסטיק, מזון ועוד.

 

ליסבון כמעצמה

באזור ליסבון יושב אזור תעשייתי די מרשים, בו מצויים מפעלים רבים בתחום הטכנולוגיה והמסחר הרפואי. כמו כן, נראה שהמדינה דואגת להרחיב את מקורות הכוח הכלכליים שלה, שכן מפעלים בתחומי החלל והתעופה וכן ביוטכנולוגיה הוקמו ברחבי המדינה, לאו דווקא באזורי הבירה ודומותיה.

 

אנרגיה – חלוצה עולמית

פורטוגל מהווה המדינה השישית בגודל שוק האנרגיה הירוקה. המדינה, יחד עם תאגיד EDP, משקיעות רבות לשם פיתוח אפיקי אנרגיה רבים ככל הניתן. בין אפיקי הפיתוח השונים ניתן למצוא אנרגיה הידרואלקטרית, מבוססת רוח, סולארית וכן ממקורות נוספים, בהם אנרגיה גיאותרמית.

נתון מעניין הוא כי בשנת 2016, הפכה פורטוגל למדינה השנייה בלבד אשר מסוגלת לספק אנרגיה לכל המדינה למשך 4 ימים מלאים, בעזרת אנרגיה מתחדשת בלבד.

 

שירותים ותיירות

ענף השירותים הוא הגדול ביותר במדינה, קביעה המעוגנת בשיעור התמ"ג, העומד על 74.4%, ושיעור העובדים בתחום מכוח האדם הלאומי, העומד על 65.9%.  אחד מענפי התעסוקה והתמ"ג הגדולים בסקטור זה הוא ענף התיירות. בשנת 2017 הביא 17.3% מהתמ"ג, בשנת 2018 הביא 20.5% מהתמ"ג.

 

השוק הפיננסי

עיקר התעסוקה של השוק הפיננסי עובר ב – Euronext ליסבון, הבורסה הגדולה במדינה למסחר בני"ע. המדד PSI-20, מאגד את 20 החברות הגדולות במדינה וסחר בבורסות שונות ברחבי העולם. כמו כן, Banco de Portugal, הוא הבנק הלאומי, מהווה חלק בלתי נפקד מערכת המרכזית של הבנקים האירופים ESCB (European system of central bank).

 

השקעות נדל"ן בפורטוגל

לאור ההיסטוריה של פורטוגל, המעגנת הן מחירים זולים, הן יכולת התאוששות ממשברים והן כלכלה יציבה ואיתנה, מתגלה המדינה כיעד השקעות אטרקטיבי ומשתלם במיוחד.

מידע שכדאי לקרוא לפני שמשקיעים בפורטוגל
דילוג לתוכן