אופני שטח חשמליים: סקירת הטרנד העולה בקרב חובבי רכיבת השטח

אופני שטח חשמליים

הכירו את התוספת המפולפלת לז’אנר רכיבות השטח באמצעות אופניים – אופני שטח חשמליים המיועדים לקהל רחב של רוכבים, החל מרוכבים מתחילים ועד לרוכבים מקצועיים ומנוסים ברכיבות אתגריות.

בעוד שבמדינות אירופה מהפכת האופניים החשמליים בעיצומה, עם שלל פיתוחים ותרבות הרכיבה על אופני השטח החשמליים כבר מפותחת, בישראל הסנוניות הראשונות כבר נחתו בארץ, רכיבות מבחן של אנשי מפתח בתחום כבר בוצעו והתחום עדיין עומד באפלה, הרוכבים מספרים ששמעו על הייצור המוזר אך עדיין חסרים חלקים בפאזל, חסרה ההבנה, הניסיון וההיכרות העמוקה לצד סלידה מסוימת מפריצת המהפכה החשמלית בקרב רוכבי האופניים שהורגלו לפדל, לפתח סיבולת גופנית וטכניקות רכיבה שדורשות מאמץ גופני. ומה עכשיו? האם האתגר יאבד לטובת קלות רכיבה ממונעת חשמל?

עת להבין  – כיצד אופני השטח החשמליים עובדים?

דפוס החשיבה שאופני השטח החשמליים דומים להתנהגות של אופנוע שטח, או לאופנים החשמליים הידועים בקרב בני הנוער הינו מוטעה, אופני השטח החשמליים נדחפים על ידי מנוע קטן שנכנס לעבודה רק כאשר הרוכב מפדל, ובעת הפסקת הפידול המנוע מתנתק. כך שההשוואה למנוע בנזין / חשמלי שפעולת המנוע מתקיימת ע”י פתיחת מצערת גז פסולה.

במקרה הנ”ל, תפקיד המנוע החשמלי הינו להיות לעזר כאשר מרכיבי אופני ההרים זהה לכל דבר ועניין לאופני הרים הרגילות שאנחנו מכירים. כאמור, גם באופני השטח החשמליים פעולת הדיווש הינה הכרחית כמו כל אופנים אחרים, כך שהסטיגמה הראשונית שהרכיבה על אופני שטח חשמליים תפגע במאמץ הגופני הנדרש ברכיבת אופנים נשברת כאן ועכשיו.

אז איך בכל זאת המנוע החשמלי בא לידי ביטויי?

עוצמת המנוע החשמלי ניתנת לוויסות, המאפשרת לקבוע את רמת העזרה לרוכב, כך שהרוכב יכול לשלוט ולקבוע את העוצמה דרך מערכת שליטה בהתאם לדרישותיו ובהתאם לסגנון ותוואי הרכיבה. בנוסף, ישנן גם אפליקציות שונות המאפשרות חיבור למחשב של האופניים ובהן ניתן לאפיין את מצבי הרכיבה הקיימים, תכנון טווח הרכיבה מול הספק הסוללה, וניהול אישי של הרכיבות שלכם. פיצ’ר מעניין כשלעצמו ומהנה לעיסוק.

כך שאופני השטח החשמליים מאפשרים הרגשה של רכיבה כמעט רגילה בהגדרת עזרה מינימלית מהמנוע, ומי שרוצה לרכב למרחקים גדולים בטווח קצר יותר, יוכל לכוון את עזרת המנוע לגדולה יותר. כמובן שברכיבות מאתגרות, טכניות, ובעת טיפוסי עליות ומסלעות היתרון הגדול של מנוע העזר מגיע לידי ביטוי, כך שתוכלו לחסוך מהאנרגיה לטובת הנאה רצופה בירידות, שכן הדיווחים הינם שתוספת המשקל של המנוע והצורה בה הוא תוכנן להשתלב באופנים מגבירים את תחושת היציבות והביטחון.

על מנת להמחיש מעט יותר את הטרנד של אופני השטח החשמליים נפגשנו עם שי נחשון, רוכב אופנועי שטח ואופנים רגילים שעשה את ההסבה לאופני השטח החשמליים, שי הגיע לרכיבה הראשונה ללא ציפיות מיוחדות, אבל לאחר מספר רכיבות גילה את עוצמת החוויה ברכיבה על אופניי ה E-Bike, אופניים שבעיני מומחים מהתחום יהיו העתיד הדו גלגלי. שי החליט להקים קבוצת פייסבוק שנקראת “מתחילים עם E-bike – אופני שטח חשמליים.” שמטרתה להגדיל את המודעות לתחום, לצרף רוכבי אופנועים ואופניים שלא נחשפו לנישה, לייעץ ולהעביר מידע בין רוכבים, לשתף חוויות, לארגן רכיבות מבחן ועוד מתחילים עם E-bike אופני שטח חשמליים

וזו החוויה של שי:

אופני שטח חשמליים
באדיבות שי נחשון

 

נחשפתי לעולם הדו –גלגלי לפני 32 שנים, במהלך השנים רכבתי על מגוון סוגי אופנועי כביש סופר פורט לצד אופנועי טורינג, אופנועים דו -שימושיים וב- 5 שנים האחרונות רכבתי על אופנועי שטח “הארד אינדורו”, אחד מתחומי ספורט האקסטרים המאתגרים, המהנים והקשים ביותר, וככל שהספורט אתגרי יותר, כך נחשפים יותר לפציעות, ולצערי הרב חוויתי מספר לא קטן של פציעות בשנים האחרונות, פציעות שלצערי הרב מנעו ממני לחזור ולרכב על אופנועי השטח.

כל חובב אקסטרים יודע כמה חזק בוער האדרנלין בדם ואין אפשרות לחיות בלי זריקת אדרנלין קבועה, אז חיפשתי תחום אחר שיאפשר לי לקבל את זריקת האדרנלין הקבועה שלי. אופני שטח, אופציה מצוינת ואפילו יש לי זוג אופניים, אבל צריך לזכור שבאופניים צריך לדווש, כל עוד מדובר בירידה ומישור, זה נהדר, אבל בסוף כל ירידה יש עלייה, בסינגלים ובמדבר יש סלעים וברכיבה אינטנסיבית של שעה מצאתי את עצמי מתרכז בכל נשימה, דואג לשמור על הכוח לעלייה הבאה ולפעמים מחכה לסיים את המסלול, רכיבה על אופני הרים מהנה, אבל בואו נודה על האמת, רובינו בטטות, אנחנו לא רוכבים פעמיים – שלוש בשבוע, מודדים זמנים ומשפרים את הכושר הגופני, לרובינו יש זמן לרכב רק פעם בשבוע ואנחנו מחפשים יותר ליהנות ופחות להתענות.

אז בדקתי, קראתי וגיליתי את האופניים החשמליים, תחום חדש יחסית בישראל (ותיק יותר בעולם), תחום שמשווק על ידי מספר חברות בישראל שמחזיקות דגמי שטח שונים, כאשר ההבדל בין הדגמים הוא עוצמת הסוללה, סוג המנוע, השלדה ואיכות המכלולים והמחירים בהתאם.

מודה, לא היה ברור לי מה זה “הייצור הזה”, לא בדיוק אופניים וממש לא אופנוע, לא היו לי ציפיות כי בכל זאת מדובר במנוע חשמלי קטן ולא מנוע בנזין 2 פעימות עם עוצמה מטורפת, אבל החלטתי ללכת על זה, ללא רכיבת מבחן פשוט ללכת עם תחושת הבטן, רצתי ורכשתי דגם שהומלץ על ידי חבר ובאותו היום יצאתי לרכיבה ראשונה.

הרכיבה הראשונה הייתה רכיבה קצרה ביער בן שמן, יום אחרי גשם כשהסינגל מלא בוץ, הסלעים חלקים, אני לא מכיר את האופניים, המכלולים והאפשרויות הגלומות “בייצור” המוזר הזה, האמת, היה קצת קשה להבין, ציפיתי מהמנוע ליותר (בהמשך הבנתי שהאפליקציה, כן, גם כאן יש אפליקציה, שמחוברת למנוע באמצעות בלוטות’ הייתה מכוונת לפחות מחצי העוצמה ולכן הכוח לא היה מרבי), נזהרתי לא להחליק, לא היה ברור לי מתי להחליף הילוכים, אבל עדיין סיימתי עם חיוך על הפנים.

הרכיבות הבאות היו כבר סיפור אחר ומצאתי את עצמי צועק מהנאה חלק גדול מהרכיבה, אחרי מספר קטן של רכיבות הבנתי את הרעיון והצלחתי לגבש כמה תובנות ראשוניות ובסיסיות לגבי האופניים החשמליים, תובנות של רוכב חובב כמו רובינו, לא מתחרה ולא מומחה לאופניים או אופנועים.

בזמן הרכיבה לא הרגשתי באף שלב שהאופניים החשמליים כבדים ומגושמים יותר מהאופניים הרגילים, ההיגוי קל, האופניים זריזים, הפניות מהירות וההרגשה ב E היא של קלילות, כמו באופניים רגילים.

אז מה הבדל בין אופניים רגילים לאופניים חשמליים?

את זה גם אני שאלתי לפני שקניתי, זרקו פה, אמרו שם, אבל כנראה שעד שאתה לא מנסה בעצמך אתה לא באמת יודע.

בד”כ הייתי מגיע לרכיבה של שעה +-, בבוקר או בערב, הייתי מסיים סינגל או סינגל וחצי בבן שמן מרחקים של 13-17 ק”מ עם הלשון בחוץ, מאוד נהניתי בירידות קצת פחות בעליות, כי מצאתי את עצמי מתרכז רוב הזמן בעבודה הקשה, בניסיון לסיים עלייה עם קצת אוויר כדי לא לקבל סחרחורת, אז יש הרגשת סיפוק, אבל הרגשתי שאני עובד קשה ופחות נהנה מהרכיבה, בירידות אגרתי כוח לקראת העליות ומכיוון שיש לי דוקטורט בנפילות, הבנתי ששילוב של עייפות וירידות עלול לגרום לי למצוא את עצמי על הרצפה.

להפתעתי, האופניים החשמליים נתנו יותר ממה שציפיתי לו, כבר ברכיבה השנייה, מצאתי את עצמי רוכב מעל 20 ק”מ בקצב מהיר, עובד קשה ומתאמץ כשבא לי, אבל לא נשפך, עליות שלא הצלחתי לעלות עם האופניים הרגילים, עליתי בקלות, מדרגות סלע ומסלעות שהייתי נופל בהן, או נאלץ לעלות ברגל עליתי בקלות.

אפשר לרכב ולשמוע מוזיקה באוזניות או ברמקול, להקשיב לציפורים ולתולעים אפשר לרכב בקצב איטי וכמעט ללא מאמץ ואפשר לעבוד קשה ואפילו קשה מאוד, הכל תלוי בתוואי הנבחר או בעוצמת הכוח בה בחרת, בין אם באמצעות התוכנה ובין אם באמצעות הכפתור על הכידון.

אפשר לרכב בסינגלים במישור, ירידות או אפילו עליות קלות, במהירות שלא נופלת ממהירות של אופנוע ובצפופים במהירות שאפילו עולה על מהירות האופנוע.

מצאתי את עצמי נהנה מרכיבה מהירה, משפר את הטכניקה שלי ולא צריך להתרכז בעלייה הבאה ואיך אני מסיים אותה, סיימתי רכיבות של מעל 20 ק”מ עם יכולת להמשיך עוד 20 ק”מ ופשוט ליהנות מהרכיבה, רכיבות שבעבר היו מסתיימות בממוצע של 11-12 קמ”ש מסתיימות היום בממוצע של 16-18 קמ”ש.

תוספת הכוח לא מגיע באמצעות מצערת, כוח המנוע זמין רק תוך כדי הפידול, כשהאופניים מרגישים שאתה עובד קשה בדיווש, תוספת הכוח תהיה גדולה יותר וכאשר הדיווש קל, התוספת תהיה קלה, אין “מכות” כוח, אלא זמינות מתונה, צריך ללמוד להשתמש בהילוכים בתזמון הנכון כדי לנצל את הכוח באופן האופטימלי, לוקח קצת זמן, אבל לומדים מהר.

לא מדובר באופנוע וגם לא בתחליף לאופנוע, אבל בהחלט מדובר בכלי נהדר לרובנו, כלי שמאפשר ליהנות מרכיבה טכנית, מהירה, זריזה ולטווח רכיבה ארוך ואפילו ארוך מאוד, רכיבה שמאפשרת לנו לבחור כמה להתאמץ, לעבוד קשה או פשוט ליהנות מהרכיבה.

מחיר אופני הרים ללא מנוע עם שיכוך מלא, שלדה, הילוכים ובולמים נע בין 9,000-15,000 לדגמים האיכותיים (לא לדגמי הקצה)

מחיר אופניים החשמליים עם רכיבים איכותיים בדומה לאופני הרים איכותיים נעים בין 20,000-27,000 ₪ (יש גם דגמים איכותיים יותר, אבל הרוכב הממוצע לא צריך להשקיע כל כך הרבה)

מחיר אופנועי שטח נעים בין 40,000 ל 70,000 ₪ לערך ומחיר האחזקה השנתית כולל ביטוח, דלק תיקונים ועוד,  גבוה מאוד ויכול להגיע בקלות ל 10,000 עד 15,000 ₪ בשנה.

כל אחד יכול לבחור את החבילה שמתאימה לו, מבחינתי האופניים החשמליים הם פתרון נהדר למי שלא יכול או מעוניין לרכב על אופנוע שטח מסיבות כאלו ואחרות או לרוכבים שמחפשים את האופציה לרכיבה טכנית מהירה או איטית, בעליות ובתוואי קשה או במישור ובתוואי קל, מהר או לאט ולטווח רכיבה של קילומטרים בודדים או עשרות רבות של קילומטרים.

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם...

קצת עלינו

האתר Invest Away – מגזין  נדל”ן בחו”ל ופיננסים נוצר על מנת לעשות סדר, לשמש כמקור אמין לקוראים אשר מתעניינים בהשקעה בנדל”ן בחו”ל ולספק ידע חשוב מאוד בבחינת ההשקעה העומדת בפניהם.

עמוד הפייסבוק שלנו

הרשמה לניוזלטר

מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו ולהנות מעדכונים חמים, כנסים ופרויקטים ייחודיים.

אתר Invest Away - מגזין נדל"ן בחו"ל ופיננסים הינו אתר אינפורמטיבי הפועל בתום לב על מנת לסייע לקוראים לצבור ידע בתחום ההשקעות נדל"ן בחו"ל.
אתר Invest Away אינו מציע בשום צורה או משדל בשום דרך לבצע השקעות נחפזות מבלי להיעזר באיש מקצוע מוסמך

סגירת תפריט