לנהוג בטוח ולחסוך בביטוח: איך מתקינים מערכות הגנה מפני תאונות ומשלמים פחות?

לחסוך בביטוח

הקטל בכבישים הוא מכת מדינה שכל אדם רוצה להילחם בה. במרץ 2018 אירעו בישראל 1,011 תאונות דרכים שבהן נפגעו 1,823 בני אדם, מהן 22 תאונות קטלניות שגבו את חייהם של 24 ישראלים. אם משווים את הנתונים לחודשים קודמים, מגלים שהמדינה מתקשה להילחם במגפה, ולעומת מדינות אחרות שמראות מגמת ירידה במספר התאונות – משרד התחבורה הישראלי אובד עצות.

כדי לעודד יותר ישראלים להתקין את מערכות הבטיחות ברכב וכך לפעול לצמצום תאונות הדרכים, הכריז משרד התחבורה ב-2015 על הוזלה בהוצאות ביטוח הרכב למתקיני המערכות. התקנת המערכות הוכיחה את עצמה כיעילה במניעת תאונות, אך עלותה גבוהה: מחירה הרשמי של מערכת מובילאיי הבסיסית ביותר הוא 3,600 שקל. המהדורה המשוכללת ביותר, שמוסיפה לחבילה זיהוי תמרורי מהירות, התרעה על חריגה מהמהירות המותרת וחיבור להתרעת רטט, מגיעה ל-4,600 שקל. גם אם תבחרו במערכת של חברה קטנה יותר, כמו איווקס או מובון, העלות תגיע ל-2,500 שקל.

כדי להקל על הנטל הכלכלי של בעלי המכוניות הפרטיות, הכריז המשרד כי מי שיתקין את המערכות במכוניתו יזכה מהמדינה להפחתה של 1,500 שקל באגרת הרישוי על פני שלוש שנים: במועד חידוש רישיון הרכב תתקבל הנחה של 700 שקל בשנה הראשונה, 700 שקל נוספים בשנה השנייה, ו-100 שקל בשנה השלישית. משרד האוצר הקצה לתוכנית 180 מיליון שקל, בהנחה שהמערכות יותקנו ב-120 אלף כלי רכב פרטיים.

בנוסף, בניסיון להוזיל את העלויות ולעודד את התחרות בין החברות השונות, משרד האוצר הוביל רפורמה בשוק ביטוחי החובה. חלק מרכזי בה הוא אתר מחשבון הביטוח: כל נהג שיזין את הפרטים הבסיסיים של כלי הרכב, כמו נפח מנוע וניסיון הנהג על הכביש, יקבל השוואת מחירים בין החברות השונות תוך שקלול ההנחה למשתמשי המערכות למניעת תאונות. התעריפים המוצגים במחשבון ביטוח רכב החובה הם המחירים המרביים שחברות הביטוח רשאיות לדרוש מהנהגים.

מלבד המהלך של האוצר, חברות הטכנולוגיה מבינות את הפוטנציאל הטמון בשוק הביטוח. כך למשל,  AIG ומובילאיי הודיעו על הנחה של 20% בביטוח המקיף לרכב לנהגים שיתקינו את מערכת הבטיחות של החברה, או שמערכת מובילאיי כבר מותקנת אצלם.

תחום ביטוח הרכב נחשב כאחד מתחומי הליבה של חברות הביטוח, אף שהרווחיות של החברות ממנו אינה גבוהה. באופן כללי, בתחום הביטוח נוהגים לזקוף את פרמיית הביטוח המקיף לפי היחס הבא: 90% בגין עלות תיקון במוסך ו-10% בגין גניבת רכב. כלומר, עיקר העלות שחברות הביטוח רואות אל מול עיניהן בתחום הרכב מקורו בתיקון כלי רכב לאחר תאונה ולא בגין גניבות.

חברה כמו מובילאיי יכולה לצמצם לחברות הביטוח את עלות התיקונים בכך שתוביל לירידה במספר תאונות הדרכים. לפי הנתונים שאסף משרד האוצר, מכוניות שבהן מותקנת מערכת למניעת תאונות מעורבות בעשרות אחוזים פחות בתאונות דרכים.

אולי יעניין אותך גם...

סגירת תפריט