רוכשים נדל"ן בספרד? הכירו את מס IBI

אחת הדרכים הטובות ביותר להפוך את עולם הנדל"ן בחו"ל לחברכם הטוב ביותר (כדאי לכם, מדובר בחברות משתלמת סה"כ), היא להכיר את המושגים המקומיים השולטים בו. אם אתם מתכננים לרכוש נדל"ן בספרד, למשל, אחד המושגים החשובים שכדאי להכיר הוא מס IBI. במה מדובר? מה הוא דורש מבעלי הנכס ומה קורה אם לא משלמים אותו (רמז: לא דברים טובים במיוחד) בואו לגלות
לחיצה על כפתור
תוכן העמוד:

מס IBI בספרד: קווים לדמותו

מס IBI, או בשמו המלא Impuesto sobre Bienes Inmuebles, הוא מס בעלות החל על בעלי נכסים תושבי ספרד וגם כאלה שרק רוכשים בה נכס, לתשלום בשנה העוקבת לרכישה ובכל שנה מאותו הרגע. למעשה, מדובר במקבילה המקומית למס המועצה המוכר של בריטניה והסכום המדויק שלו נקבע בהתאם לפרמטרים שונים שקובעת רשות המסים המקומית.

את הבדיקות עורכים מול העירייה בה נמצא הנכס והם גם קובעים את המס הסופי. התשלום, לרוב, יבוצע בין החודשים אוגוסט- נובמבר והוא יעמוד על 0.5%-1.1%, בהתאם למחוז בו מתנהל הנכס ושוויו.

 

כך זה עובד בפועל

המס משמש לחישוב של שווי הנכס הנקנה באופן מדויק. הוא חל, כאמור, על בעל הנכס ולא על השוכר ולרוב הוא ישקף את שווי הנכס אך יהיה נמוך משמעותית ממחיר המכירה בפועל. במעמד המכירה, עורך הדין של קונה הנכס ידרוש מבעל הנכס הקודם עותקי תשלומים של מס ה- IBI לאורך ארבע השנים האחרונות, זאת כדי לוודא שעל הנכס אין חובות וכי שוויו אכן משתקף מול הרשויות, באמצעות גובה המס שנקבע.

 

חשוב לדעת: מס IBI בספרד

רק מי שהנכס רשום על שמו

מי שהנכס לא רשום על שמו לא יכול להגיש ולשלם מס IBI וכי כל עיכוב במועד התשלום שנקבע מראש עלול לגרום קנסות, ריביות והיטלים נוספים.

 

הגנה מלאה מבעלים קודמים

במעמד המכירה, עורך הדין של הקונה צריך לעשות הכל כדי לספק לקונה הגנה מלאה מפני כל מס IBI שלא שולם במהלך ארבע השנים שקדמו למכירה, זאת כדי שלא לגרור חובות קודמים על בעל הנכס החדש.

 

החזרי מס

כל מוכר רשאי לוותר על ההחזר ממס הכנסה, בגובה 3% ממכירות בתוספת הוצאות משפטיות. במידה והמוכר אינו תושב ספרד (אלא משקיע ישראלי, לצורך העניין), הקונה חייב להקצות 3% מערך המכירה ולשלם אותו לרשויות המס הספרדיות, על פי חוק. עם זאת, חשוב לדעת כי מוכר שאינו תושב ספרד עשוי להיות זכאי להחזר מס בשיעור 3%, בכפוף לקריטריונים.

 

המס לא שולם? זה הזמן להיפרד מהנכס

רשויות המס בספרד מתייחסות ברצינות יתרה לבעלי נכסים שנמנעים מתשלום המס ונוקטות באמצעים מחמירים, עד כדי כך שהימנעות מתשלום עלולה להוביל לכך שהנכס יופקע מרשות בעליו ויימכר במסגרת מכירה פומבית ציבורית.

העיריות בספרד בכל מחוז ומחוז נוקטות באמצעים מחמירים עוד יותר כשמדובר בנכסי יוקרה, ולמעשה לא משנה באיזה נכס מדובר – אם רכשתם נכס כלשהו בספרד ואתם מחפשים את הדרך המהירה ביותר לוותר על הבעלות עליו, פשוט הימנעו מתשלום מס IBI.

מידע שכדאי לקרוא לפני שמשקיעים בספרד
דילוג לתוכן