יש מספיק כסף לאבטיח עם בולגרית: עודף תקציב מרשים לבולגריה, למרות הקורונה

משרד האוצר של בולגריה הודיע כי מדינתו רשמה עודף תקציב ממשלתי, בחישוב של חמשת החודשים הראשונים של שנת 2020. בזמן שמדינות אחרות מלקקות את הפצעים הכלכליים הנלווים לקורונה ולא כולן יודעות כיצד להתנהל מול המשבר שנוצר – בולגריה יכולה לשמור על אופטימיות יחסית. פתחנו את ספרי הכלכלה הבולגריים ויצאנו לבדוק מה מתרחש במאזן התקציב של בולגריה נכון לחודש יולי 2020.
שטרות אירו
תוכן העמוד:

המספרים של משרד האוצר של בולגריה

משרד האוצר של בולגריה הכריז בתאריך ה-30 ליוני 2020 כי יש עודף תקציבי, העומד על 1.31 מיליארד לב בולגריים (כ-26 מיליון ש"ח). התוצאה המוצגת משוקללת בחישוב של חמשת החודשים הראשונים של שנת 2020 והיא עומדת בניגוד לציפיות המשרד שהיו נמוכות יותר ועמדו על 1.28 מיליארד לב בלבד.

 

ירידה משמעותית בהשוואה לשנה שעברה

אין ספק כי מדובר בנתונים המעוררים אנחת רווחה בקרב משרד האוצר, אך חשוב לציין כי למרות הנתונים האופטימיים – עדיין מדובר בירידה משמעותית בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אז המדינה רשמה עודף של שלושה מיליארד לב, פי שניים ויותר מהחישוב הנוכחי. בחודשים ינואר עד מאי, עמדו הכנסות הקופה על 17.63 מיליארד לב בולגרי, ירידה של 1.08 מיליארד לב לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות ממיסים ירדו ל-14 מיליארד לב, זאת בהשוואה ל-14.78 מיליארד בחודשים ינואר-מאי 2019.

 

על ספסל הנאשמים: הקורונה

אנחנו מניחים שאתם יכולים לנחש את הסיבה לירידה החדה בעודפי התקציב בהשוואה לשנה שעברה: וירוסCOVID-19  בכבודו ובעצמו. ממשרד האוצר בבולגריה נמסר כי מגפת הקורונה השפיעה לאין ערוך על היקף התקציב. בחודש מרץ נקבעו שורה של אמצעי התגוננות מפני הנגיף, סגר הוטל על בולגריה וננקטו צעדים רבים במטרה להאט את התפשטות הווירוס, מה שהשפיע באופן ישיר על היקף התקציב.

נוסף על כך, הממשל הבולגרי אפשר לדחות את תשלומי מס ההכנסה – גורם נוסף האחראי לדילול קופת התקציב הממשלתית.

 

התחזית: הירידה תימשך, אך העודף ישמר

משרד האוצר מסר כי הוא צופה שהמגמה השלילית והירידה בקופת התקציב תימשך במהלך החודשים הקרובים, אך העודף התקציבי ישמר למרות הירידות החדות ויעמוד בסופו של דבר על 1.56 מיליון לב, כך על פי הערכה בלבד.

 

בולגריה תורמת את חלקה לאיחוד האירופי

בתחילת שנת 2020, בתקציב המדינה הכולל נרשם עודף של כ-825 מיליון לב (כ-165 מיליון ש"ח), כשבסוף חודש מאי העודף התקציבי של כספי האיחוד האירופי עמד על 487.6 לב בסוף חודש מאי. תרומתה של בולגריה לתקציב האיחוד האירופי, נכון לחמשת החודשים הראשונים של שנת 2020, עמד על 615 מיליון לב (כ-122 מיליון ש"ח).

 

עיקר ההוצאות: פנסיה וביטוחי בריאות

ההוצאות ההכרחיות בתקציב הממשלתי עמדו על 16.32 מיליארד לב ברבעון הראשון של שנת 2020, זאת לעומת 15.69 מיליארד לב בתקופה המקבילה של שנת 2019. נוסף להוצאות שנכפו על הממשלה בעקבות משבר הקורונה, הפגיעה בתקציב נובעת גם מעלייה בתשלומי הפנסיה וביטוחי הבריאות בשנת 2019, לצד הגדלת השכר במגזר הציבורי.

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן