כיצד זכתה קפריסין לדירוג כמדינה בעלת השיפור הגדול ביותר בדו"ח IMD לשנת 2020?

דו"ח התחרות העולמי של IMD "מקפיץ" את קפריסין 11 מקומות קדימה ומכתיר אותה כמדינה בעלת השיפור הגדול ביותר מבין 63 המדינות הנבדקות. הדו"ח, אגב, מציב את ישראל במקום ה-26 במדד העולמי, עם ירידה של שתי מקומות לעומת שנת 2020. מה מסתתר בין דפי הדו"ח ומהם חלקיו הפיקנטיים? יצאנו לפשפש וחזרנו עם המידע שאתם חייבים לדעת.
תמונת מדיה של חץ למעלה
תוכן העמוד:

ביצועים ויעילות מובילים לדירוג גבוה

דו"ח IMD הוא מדד התחרותיות העולמי המתפרסם על ידי מכון המחקר IMD מדי שנה ובוחן ארבע קטגוריות מרכזיות על פיהן מורכב הדירוג: ביצועים כלכליים, יעילות ממשלתית, יעילות עסקית ותשתיות. קפריסין זכתה לסימון V מהדהד בכל אחת מהקטגוריות הללו, וגם בקטגוריות חשובות נוספות. לאחר פרסום הדו"ח הגיב ג'ורג' קמפנלס, מנכ"ל חברת השקעות קפריסאית, ואמר: "מאחורי הביצועים הכלכליים החזקים של קפריסין עומדת יכולתה לנהל השקעות בינלאומיות, תוך צמיחה מתמדת וארוכת טווח בתחום התעסוקה והתאמת המדיניות הממשלתית לכך. גורמים נוספים לעלייה בדירוג הם השיפור המשמעותי בתשתיות הבריאות והחינוך.

ותודה לקורונה

מקפצה של 11 מקומות בדו"ח הוא לא דבר של מה בכך, והוא מוביל את קפריסין לתואר המדינה המשופרת ביותר בדו"ח IMD, נכון לשנת 2020. גורמים בקפריסין זוקפים את ההצלחה המסחררת גם הודות לאופן שבו התנהלה המדינה במהלך הסגר, בתקופת התפרצות הקורונה. בשל הטיפול המוצלח, האסטרטגיה שנקטה המדינה והתוצאות היחסיות החיוביות שקטפה, הוכיחה קפריסין שוב את היתרון המובהק שיש לכלכלות קטנות בניהול משברים בינלאומיים. לאחרונה אף דורגה בין חמשת המדינות הבטוחות ביותר בעולם.

רק מקום אחד אחרי ארה"ב

אחת המסקנות הבולטות של הדו"ח היא שקפריסין מדורגת במקום השני במדד ההשקעות הבינלאומיות – מקום אחד בלבד אחרי ארה"ב ואחד מעל סינגפור, ללא ספק מיקום מצוין להיות בו. המיקום האסטרטגי נובע מהשיפור המשמעותי שעשתה קפריסין לשיפור המשטר הפיננסי והרגולטורי שלה, מה שיצר סביבה ידידותית לעסקים ומשקיעים חדשים.

החלקים הפיקנטיים

  • בשנת 2019 דורגה קפריסין במקום ה-41, היום היא מדורגת במקום ה-30 מתוך 63 מדינות
  • עלייה של 11 מקומות היא גם הגדולה ביותר מבין כל המדינות שהשתתפו בסקר
  • קפריסין התעלתה מעל מדינות מובילות רבות, דוגמת צרפת, יפן, צ'כיה, סלובניה, ליטא, ספרד, פולין ומדינות נוספות
  • קפריסין מדורגת במקום ה-13 בעולם מבחינת מדיניות המס שהיא מנהיגה
  • קפריסין מדורגת במקום ה-19 בעולם בתחום העסקי והחברתי
  • קפריסין ממוקמת במקום ה-24 בעולם בשוק העבודה

מהם גורמי המשיכה הכלכליים העיקריים של קפריסין?

קפריסין פועלת לא מעט לפיתוח סביבה ידידותית לבעלי עסקים ולמשקיעים. היא מנהיגה משטר מס תחרותי, מציעה עסקאות אטרקטיביות מאוד במחירים מעולים לנכסי נדל"ן פרטיים ומסחריים ויוצרת אקלים כלכלי שפשוט משתלם לקחת בו חלק. לצד אלו, בקפריסין יש רמת חינוך גבוהה, כוח עבודה מיומן וסביבה משפטית אפקטיבית – גורמים חשובים לא פחות בבואנו לבחון הצלחה כלכלית של מדינה.

מידע שכדאי לקרוא לפני שמשקיעים בקפריסין
דילוג לתוכן