כיצד השפיעה הקורונה על שוק הנדל"ן בספרד?

בשבועות האחרונים אנו עוקבים אחר השפעותיה החלקיות של הקורונה על שוק הנדל"ן בשווקים נבחרים ברחבי אירופה וארה"ב. והיום במסענו, כשאנו עטויים במסכה וכפפות, הגענו אל ספרד – אחת מבירות הנדל"ן הבלתי מעורערות של אירופה. כיצד מגיב השוק לתנודות הכלכליות? מה ההבדל בין תגובת השוק לדירות יד שנייה ולדירות חדשות? ומהו הצפי להמשך? יצאנו לבדוק.
קורונה
תוכן העמוד:

הקונצנזוס ושברו

בתחילת הסגר שהוכרז על ספרד עקב משבר הקורונה, צפו מומחים כי הירידה בתמ"ג תתבטא בשיעור של כ-5%. המצב בפועל, היום, חמור הרבה יותר. על פי בנק ספרד וה"פדאה" (הקרן ללימודי כלכלה יישומית), המספרים עלו והנפילות הכלכליות באות לידי ביטוי בשיעור של יותר מ-10%.

 

המספרים: שוק הנדל"ן בספרד – נתונים רשמיים

המצב הכלכלי של השוק הספרדי לא פסח על עולם הנדל"ן, שהיה משותק ברובו במהלך מגיפת הקורונה. בימים האחרונים מתפרסמים נתונים רשמיים על השפעת ה- COVID 19על שוק הנדל"ן, על פי הנתונים העדכניים, במהלך חודש מרץ צנחו מכירות הבתים בשיעור של כ- 37% והחתמות המשכנתא בכ-28% נוספים.

המספרים הללו, כך צופים המומחים, ימשיכו לעלות. התרחיש הזה גורם למומחי נדל"ן וכלכלנים ספרדים לעדכן את הערכותיהם, וכעת הם חוזים ירידה דו ספרתית במחירי שוק הדירות הקיימות – יד שניה, בדגש על אזורי התיירות.

 

נכסים יד שנייה: ירידה של עד 10%

מיקל אווברן, מנכ"ל חברת Colliers International Spain, מאמין כי מחירי דיור יד שנייה עשויים לרדת בטווח הקצר בשיעור של 5%-10%. לעומתו, מנהל חברת Funcas, קרן בנקי החיסכון בספרד, מר ריימונד טורס, טוען כי המחירים צפויים לרדת עוד יותר.

אם התמ"ג יורד בשיעור של כ- 9.5%, אזי המחיר הממוצע לנכסי יד שנייה עשוי לרדת בשיעור מינימלי של 10% ובשיעור מקסימלי של כ-20%.

 

בנייה חדשה: יש יציבות מבורכת

בניגוד לקטסטרופה המתהווה בשוק הדיור של נכסי יד שנייה, מבנים חדשים ככל הנראה ינצלו מהסערה הנדל"נית. לדברי דניאל קוארבו, מזכ"ל חברת APCE – איגוד מקדמי הנדל"ן הלאומי, נתח הבנייה החדשה ממשיך לעבוד בצורה מסודרת. העסקאות שכבר נחתמו עומדות על כנן ולא מבוטלות, ואילו מכירות חדשות ממשיכות כמעט כסדרן, עם סטיות קטנות.

על פי המומחים, המחיר יישאר יציב גם במהלך שנת 2020 וגם במהלך השנים הקרובות, זאת במידה ולא יהיו שינויים משמעותיים נוספים בגזרה הכלכלית הכוללת.

 

מה הלאה?

נכון לימים אלו, התחזית היא שהמחירים ימשיכו לרדת לפחות עד תחילת שנת 2021, זאת בכפוף להתפתחות המשבר הבריאותי העולמי, בכפוף להתפרצויות נוספות של נגיף הקורונה, אם יהיו, וכן בהתאמה לתגובת המשק בחודשים הקרובים. פדרו אבלה, מנהל התוכנית לניהול נדל"ן בבית הספר למנהל עסקים בספרד, מדגיש כי הביקוש נותר איתן למרות ההפסקה הכפויה ולמרות ההיצע הנמוך, כך שהוא צופה כי השוק יחווה התאוששות במהלך 9-12 החודשים הקרובים. את הדעה הזו חולקת עמו גם פרופסורית לכלכלה מאוניברסיטת נווארה, המדגישה כי הירידה אמנם תארך זמן מה, אך ברגע שהמוכרים ידעו להתאים את הציפיות שלהם ממחיר המכירה למצב הקיים – שוק הנדל"ן יתאזן באופן מהיר יחסית.

מידע שכדאי לקרוא לפני שמשקיעים בספרד
דילוג לתוכן