קורונה בספרד: האם תהווה פגיעה בתנאי המשכנתא?

ספרד היא אחת המדינות שספגה את משבר הקורונה באופן החמור ביותר. עם מספר מתים גדול מאוד, סגר מרבי וצעדי התאוששות שננקטים רק לאחרונה – יש לתהות האם גם המגזר הפיננסי יפגע מהמשבר, ובאופן ספציפי יותר: האם שוק הנדל"ן ובתוכו נוטלי המשכנתא יאלצו להתמודד עם הגבלות חדשות או שינוי בתנאים. יצאנו לבדוק מה מתכנן הממשל הספרדי.
לחיצת הלוואה
תוכן העמוד:

אפשר לנשום לרווחה: הקריטריונים לא השתנו

לפי שעה, משבר ה- COVID 19 לא שינה את הקריטריונים הניתנים לנוטלי המשכנתאות בספרד. הבנקים המקומיים שומרים על תנאי הזכאות והמצב הנוכחי, כך נראה, לא משפיע על עיקרי ההצעות ללקוחות. במילים אחרות, ניתן לומר כי הבנקים שומרים על יציבות ולא נפגעו באופן מהותי מהמשבר.

עם זאת, חשוב לציין כי יהיו קריטריונים שיבדקו בזהירות יתרה, אך ללא שינוי קיצוני במדיניות המשכנתא שהייתה נהוגה עד כה.

 

קורונה בספרד: שומרים על דריכות

אין ספק שמדובר בנתון אופטימי המלמד, כאמור, גם על יציבות הבנקים בספרד, אך כמו בכל המגזרים, גם הבנקים המקומיים ימשיכו לשמור על דריכות בכאוס הכלכלי הנוצר, והמדיניות עלולה להשתנות בכל יום. הדאגה הגדולה ביותר של הכלכלנים היא ההשפעה הפוטנציאלית שיש לקורונה על כוח הקנייה הצרכני, שכן בחודשים האחרונים ההכנסה הפנויה קטנה והפסד העבודה גדל, מה שמשפיע באופן ישיר על שיקולי רכישת דירה בימים אלה.

 

נוקטים בבדיקות מחמירות

נכון לימים אלו, הבנקים בספרד יבדקו בשבע עיניים כל בקשה למשכנתא וינתחו כל בעל משכנתא פוטנציאלי, כדי להבין האם מדובר בלקוח המסוגל לעמוד בהחזר החודשי. זוהי תקופה בה יותר מתמיד הבנק לא מעוניין לקחת סיכונים ולכן יבחן האם לוקח המשכנתא עומד במספר קריטריונים.

 

הצעד הראשון: לומדים כל הכנסה מוצהרת

הצעד הראשון שינקוט הבנק כדי להבין האם יעמוד הלווה בתנאי המשכנתא הוא לבחון כל הכנסה מוצהרת שיש ללווה, דוגמת הכנסות משכירות, פנסיה, דמי שכירות וכדומה. לצורך חישוב ההכנסות הסופי, יחשב הבנק גם את הכנסות התא המשפחתי כולו, כשמכסת ההלוואות שכנגד ההכנסות לא תעלה על 35%-40%.

 

הצעד השני: מבינים מהו היקף החובות של הלווה

לצד ההכנסות החודשיות, הבנק יבקש ללמוד על היסטוריות החובות של הלווה הפוטנציאלי. מדובר בקובץ מסודר המכיל מידע על פעולות אשראי שונות שטרם שולמו, הלוואות, ערבויות בנקאיות, ליסינג, ניירות ערך עם הכנסה קבועה וכן מידע הנקרא CIRBE – מידע על התפתחות היסטוריית החוב, הניתן מבנק ספרד, שאוסף את היסטוריית האשראי של יחידים וחברות.

 

הצעד השלישי: יציבות כלכלית

נוסף למאזן ההכנסות, ההוצאות והחובות שיש ללווה, יבחן הבנק גם את יציבותו הכלכלית. את הנתון הזה ניתן לבחון בקלות באמצעות סקירת היסטוריית ההעסקה של הלווה – מהו הוותק בחברה, שנות עבודה רצופות, תקופות אבטלה, לאיזה מגזר משתייך הלווה, האם הוא עצמאי, עובד מדינה, זמני, שכיר וכדומה.

מידע שכדאי לקרוא לפני שמשקיעים בספרד
דילוג לתוכן