תם עידן: בריטניה נפרדת לשלום מהאיחוד האירופי, ה"ברקזיט" (כמעט) נכנס לתוקף

אחרי אינספור ויכוחים, הצבעות, דעות, פרשנויות ומאבקים פוליטיים ביום שישי האחרון (31.1.2020) זה סוף סוף קרה. בשעה 23:00 שעון בריטניה, הממלכה פרשה סופית מהאיחוד האירופי. הנה כל מה שכדאי לדעת על הצעד ההיסטורי.
ברקזיט
תוכן העמוד:

47 שנים חלפו מאז שדגל בריטניה הונף לראשונה במשרדי האיחוד האירופי בבריסל – וביום שישי האחרון הייתה הפעם הראשונה שהוא הורד באופן רשמי. שלוש וחצי שנים אחרי שהעם הבריטי אמר את דברו והצביע ברוב של 52% בעד הפרישה מהאיחוד האירופי, זה סוף סוף קרה. בשעה 23:00 שעון בריטניה הסאגה הארוכה הסתיימה, וכעת יחל תהליך מעבר לא קצר שישלים באופן סופי, כך מקווה העם היושב בבריטניה, את תהליך היפרדותה של הממלכה משורות האיחוד האירופי. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על העידן שהסתיים – ועל זה שמתחיל.

ראש הממשלה ג'ונסון: "זה לא סוף, אלא התחלה"

ראש הממשלה בוריס ג'ונסון נשא טרם הפרישה הרשמית נאום מוקלט, במטרה לפייס את המתנגדים ולהפיח רוח אופטימית בתומכים. בנאומו הזכיר את הרגע המדהים שתושבי בריטניה עדים לו, החותם מחלוקות של שלוש וחצי שנים ומתחיל עידן חדש של איחוד האומה, מתן הזדמנויות שוות לכולם ומתן סיוע לכלל החברה הבריטית. ג'ונסון קרא לעם להסתכל קדימה, אל עבר עתיד טוב יותר, המסמן רגעים חשובים של התחדשות ושינוי לאומי בעם. כאות למעמד ההיסטורי, החליטה הממשלה הבריטית על מענקי מיסים מופחתים, שינתנו בעיקר לשכבות החלשות בממלכה.

החוגגים והמתנגדים בבריטניה

תומכי הברקזיט חגגו עד השעות הקטנות של הלילה ברחבי עיר הבירה לונדון. בראש החוגגים עמד מי שהנהיג את "מפלגת הברקזיט", נייג'ל פאראג', שבחר לערוך חגיגה פרטית בכיכר הפרלמנט בעיר. פאראג', שהיה מהתומכים הגדולים ביותר של המהלך, הודיע: "אנחנו חותרים לעבר עתיד זוהר ועוזבים את ה'טיטאניק' השוקעת של האיחוד האירופי. ספינת ההצלה שלנו היא הברקזיט". אך מעבריה האחרים של עיר הבירה, נשמעו קולות אחרים. בקרב המון העם נצפתה אכזבה לא מעטה, שבאה לידי ביטוי גם בשריפת דגל האיחוד האירופי. מנהיג הלייבור וראש האופוזיציה, ג'רמי קורבין, קרא לעם להימנע מהסתגרות עצמית עם השלמת המהלך.

ומה הלאה עבור הבריטים

עם כניסת הסכם ה"ברקזיט" לתוקף, החלה תקופת מעבר לא פשוטה. במהלך תקופת המעבר, ישבו נציגי האיחוד האירופי ונציגי הממלכה למשא ומתן מורכב שמטרתו להסדיר מגוון סוגיות שטרם הוכרעו, דוגמת נושאים ביטחוניים וכלכליים, ענייני דייג, גבולות וגם, כמובן, קשרי הסחר העתידיים בין מדינות האיחוד האירופי והממלכה הבריטית.

על אף שרשמית נכנס הברקזיט לתוקף – ניתן לומר כי הדבר עדיין לא נעשה באופן מושלם. גם האנליסטים הבכירים ביותר לא יודעים להעריך כמה זמן יארכו ישיבות המשא ומתן על הסוגיות הפתוחות וכמה זמן תימשך תקופת המעבר עד שתושלם ההיפרדות מהאיחוד האירופי. הממשלה הבריטית נחושה לעשות זאת בהקדם, על פי הערכותיה – עד לחודש דצמבר 2020. האיחוד האירופי, עם זאת, סבור כי זהו תרחיש אופטימי למדי וייתכן ותידרש הארכה נוספת.

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן