סיכום אפריל 2020 בארה"ב: 16% אבטלה, אובדן עבודה בסך 21 מיליון דולר

אפריל 2020 ייזכר, כך נראה, כאחד החודשים הגרועים ביותר עבור ציבור העובדים האמריקאים. דו"ח המשרות הרשמי שפורסם בראשית חודש מאי חשף את שיעורי האבטלה הגבוהים ביותר בארה"ב, העומדים על כ-16% - וצפויים אף לעלות. מדוע שיעור האבטלה גבוה כל כך ומה צפוי לקרות בחודשים הקרובים? הצטרפו אלינו למסע בעקבות הדולר האבוד של האמריקאי המצוי.
סטייל אירופאי
תוכן העמוד:

ראשית: הסתייגות

על אף הנתונים הקודרים, כלכלנים מעריכים כי מעל לשליש מציבור האמריקאים שפוטרו בשבועות שקדמו לביצוע הדו"ח, הם אנשים שלא מחפשים עבודה בלאו הכי ולכן לא ממש נחשבים כמובטלים. במילים אחרות: הקורונה אשמה, אך לא בכל.

 

המספרים

הנתונים שמציג הדו"ח עגומים למדי. שיעור האבטלה, העומד על כ-16% כאמור, מצביע על עלייה של כ-4.4% בהשוואה לחודש מרץ. נוסף על כך, אובדן ההכנסות המשוער של שיעור האבטלה הזה בא לידי ביטוי בשיעור המוערך בכ-21.5 מיליון דולרים.

 

תביעות אבטלה ושאר ירקות

החל מאמצע חודש מרץ ועד לפרסום הדו"ח, 22 מיליון אמריקאים הגישו תביעות אבטלה ראשוניות, מה שמשקף בעיקר את כמות המפוטרים. מאז, שמונה מיליון עובדים נוספים פנו להגשת תביעת אבטלה וכארבעה מיליון נוספים צפויים עוד לעשות זאת, כך שסה"כ מספר האמריקאים שהגישו תביעות אבטלה מסתכם בכ-30 מיליון תושבים.

 

אובדן זמני או קבוע?

עם התפשטות נגיף הקורונה, רוב המדינות המערביות סגרו באופן כמעט הרמטי את כלכלתן, במטרה להתמודד עם היקף ההתפשטות. ככל שנגיף הקורונה נחלש, רבים מהעסקים נפתחים מחדש ועובדים רבים צפויים לשוב לעבודתם. אולם באותה נשימה חשוב לומר – יש עובדים שאיבדו את עבודתם לצמיתות. כתוצאה מכך, מידת הנזק ארוך הטווח לא ברורה לחלוטין ונתוני הדו"ח, כך נראה, לא משקפים באופן מלא את תמונת המצב.

 

מאחורי הקלעים של נתוני האבטלה בארה"ב

מתוך 1.7 מיליון האנשים שנשרו מכוח העבודה המקומי בחודש מרץ, 1.2 מיליון עשו זאת באופן יזום (ללא פיטורים), כך עולה מנתונים מפורטים שמציג הדו"ח. מקומות העבודה הלכו והצטמקו, תושבים רבים חששו מלהידבק בקורונה בזמן השהות בעבודה, אחרים נאלצו להתפטר כדי לטפל בקרובי משפחה חולים או לשהות עם ילדיהם בבית, שכן מוסדות הלימוד היו סגורים. אמריקאים בגילאי 20-24 ו-65 מהווים כ-15% מכלל העובדים, אך כ-70% מתוכם עזבו את כוח העבודה הפעיל במהלך חודש מרץ. העובדים הצעירים, משערים כלכלנים, העדיפו להישאר בבית עד להפוגה עתידית ומבוגרים רבים פשוט הקדימו את פרישתם לפנסיה.

 

מה צופן העתיד?

על פי השערות מומחים, הדו"ח הבא יציג הפסדים רבים יותר בשוק העבודה, העומדים על שיעור של כ-28 מיליון דולרים. במקביל לכך, כמות המובטלים עשויה לזנק לשיעור של כ-21%, שפל שלא נראה כמותו. מנגד, יש לא מעט קולות המהסים את הנתונים רואי השחורות וקוראים לציבור לשמור על אופטימיות. לדידם מדובר במצב זמני וכשהכלכלה המקומית תתאושש והקורונה תחלוף מן העולם – שוק העבודה ישוב לימיו הטובים.

 

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן