השקעות נדל"ן באתונה: אפיק ההשקעה במולדת הדמוקרטיה

אתונה היא עיר בעלת היסטוריה מתועדת של 3,400 שנים, בהן עברה תהפוכות רבות. בשנת 2009 נכנסה יוון כולה למשבר כלכלי, משבר שהשפיע גם על הבירה. מאז, יוון נכנסה להליך הבראה, בחסות האיחוד האירופי, שהביא להתייצבות השוק. משכך, השקעות נדל"ן באתונה הפכו אטרקטיביות, הן בשל יציבות הכלכלה והן בשל המחירים הזולים.
טבע באתונה
תוכן העמוד:

יוון למתחילים

יוון הינה אחת המדינות המוכרות והיפות יותר שיש לדרום-מזרח אירופה להציע. המדינה, בשטחה מצויים סך של 3,000 איים, מהווה מוקד תיירות ענף. לצד נופים מדהימים, לפנינה הים תיכונית יש היסטוריה עתיקת יומין. על יוון סופר רבות בעבר, ורבים רואים בה את תחילת דרכה של תרבות המערב, בין היתר בשל הבשורה החדשה שהביאה עימה בימי קדם, היא שיטת הממשל הדמוקרטית.

 

כלכלת יוון

בשנת 2000 נכנסה יוון אל תוך האיחוד האירופי, מה שהוביל לצמיחה כלכלית מואצת של המדינה. צמיחה זו נעצרה בשנת 2009, בה נכנסה המדינה למשבר כלכלי חמור, שנבע מסדרת החלטות שגויה, אותן קיבלה ההנהגה. גוש היורו נרתם לעזרתה, ובעזרת תוכנית סיוע בעלת שלושה שלבים, הצליחו מדינות אירופה להציל את הכלכלה היוונית ולהשאירה בתוך הקבוצה האקסקלוסיבית.

 

אתונה – היסטוריה ארוכת שנים

אתונה משמשת כעיר הבירה של יוון החל משנת 1834, מה שגרם להעברת מבני ממשל רבים אליה, ולמצב אותה כעיר החשובה ביותר במדינה. אולם, ההיסטוריה של המדינה נפרסת לאורך שנים ארוכות בהרבה, ולייתר דיוק, לעיר עומדת היסטוריה מתועדת לאורך 3,400 השנים האחרונות.

בין היתר, נחשבת אתונה לבירת הציביליזציה המודרנית, תוך ששימשה מרכז פילוסופי ואומנותי מוכר, המוכר בעיקר בשל האקדמיה של פלאטו, ששכנה בעיר. גודלה של העיר עצמה הוא 38.96 קילומטרים רבועים, ושטחה המטרופוליני נאמד בכ – 2,928.71 קמ"ר.

 

נתונים כלכלים: הסיבה העיקרית לביצוע השקעות נדל"ן באתונה

בטרם נתחיל לפרוס את יתרונותיה הרבים של העיר, יש לעמוד על היקף ההגירה אל תוך העיר. עיקר הגידול בתושבים נעשה במהלך השנים 2000 – 1950, שנים בהן עלה מספר התושבים בשיעור של 1.8 מיליון איש. למרות זאת, החל מהשנה האמורה נעצר הגידול, ומספרה של האוכלוסייה נותר ללא שינוי ממשי. למרות זאת, מספר נקודות עיקריות, ממצבות את העיר כמעצמה כלכלית ומדינית.

 

משרדי ניהול מקומיים ובין לאומיים

באתונה יושבים משרדים של מספר מהחברות הגדולות ביותר שמצויות הן ביוון והן מחוצה לה. בין כתלי העיר ניתן לאתר את משרדי ההנהלה של חברת הלניק פטרוליום, חברת נפט גדולה שהתחילה דרכה ביוון והמשיכה לפעול בכל רחבי היבשת, שהנהלתה יושבת באתונה. כמו כן, באתונה יושב מטה התפעול של TITAN GROUP, החברה הגדולה במדינה לייצור בטון.

לצד אלו, במרחק של 65 קילומטרים מהעיר, מצויים משרדי חברת Hellenic aerospace, היא החברה המובילה במדינה לענייני תעופה וחלל, ולצידם מפעלי ייצור של החברה הפרוסים לאורך 200 קמ"ר. חברות אלו, וחברות בין לאומיות שבחרו בעיר לניהול האופרציה המקומית דוגמת קוקה קולה, סמסונג ומייקרוסופט, מבטיחים ייצור מקומות תעסוקה שוטפים ויציבות כלכלית במדינה.

 

תיירות + יוון = תרבות

כאמור, אתונה היא בירתה של אחת המדינות היפות בים התיכון. בשנת 2018 לבדה, הגיעו אל גבולות המדינה מעל ל – 33 מיליון תיירים. בשנת 2019, בין החודשים ינואר ואוקטובר בלבד, הגיעו אל העיר כ – 5.7 מיליון תיירים, שביקשו להנות מהאתרים אותם יש לעיר להציע, דוגמת האקרופוליס והפרתנון, וכן למוזיאונים המציגים את ההיסטוריה הצבאית והארכיאולוגית של העיר. לשם השוואה, באותה שנה עברה אתונה לבדה את ישראל בסך של 1.1 מיליון תיירים.

 

תחבורה

לקראת האולימפיאדה שנערכה בעיר, החליטו בממשל היווני לשדרג את מערך התחבורה באתונה. החלטה זו הובילה להקמתו של המטרו, הנחשב לאחד המתקדמים בעולם. אותו מטרו כולל בסך הכל שלושה קווים, אך נפרס לאורך 59.1 קילומטרים ומעניק שירות לכ – 1.353 תיירים מדי יום.

כמו כן, במרחק 35 קילומטרים מהעיר, מצוי שדה התעופה הבין לאומי של אתונה, הנחשב לאחד העמוסים ברחבי מזרח אירופה, שכן מתבצעות בו כ – 65 המראות ונחיתות מדי שעה. כמו כן, בשנת 2018 אותו נמל תעופה שימש לא פחות מ – 24.135 מיליון נוסעים, מה שמעיד על תרומתו האדירה לכלכלת המדינה, הנובעת ממיסוי והגדלת הצריכה הפרטית בעיר.

 

השכלה גבוהה

מעבר לכל האמור בעיר, כיאה לבירת הציביליזציה המוקדמת, בעיר ישנם מוסדות השכלה רבים. במהלך שנת הלימוד האחרונה, שימשה אוניברסיטת אתונה בית לכ – 60,000 סטודנטים שהחלו בה את שנת הלימודים. בסך הכל, העיר כוללת סך משוער של 250 אלף סטודנטים, הפרוסים בין 16 האוניברסיטאות בעיר ובין שלל בתי ספר ומכללות מקצועיות בתחומים שונים.

 

תשואה ומיסוי של השקעות נדל"ן באתונה

מיסוי

ראשית, יש לעמוד על קיומה של אמנת מס בין ישראל ליוון, המבטיחה הפטור מתשלום כפל מס כפול. כמו כן, המדינה מעניקה שורה של הטבות רגולטוריות בכל הנוגע למיסוי השקעות, זאת לשם עידוד השקעות זרות, שהופכות את ההשקעה לאטרקטיבית ביותר למשקיעים זרים. בגין תשלומי השכירות החודשיים, יאלצו משקיעים לשלם לרשויות שיעור מס העומד על 7.5%.

 

תשואה

בדומה לכל עיר בעולם, יש לחלק את התשואה העולה מהשקעות נדל"ן באתונה לשני אפיקי השקעה, הם השקעות במרכז העיר והשקעה בפריפריה.

במידה ותבחרו להשקיע באזורים המצויים מחוץ למרכז העיר, התשואה הממוצעת, אותה יניב הנכס לאחר תשלומי מס, תעמוד על 4.03%. באותם אזורים, שכר הדירה בעד דירה קטנה יעמוד בממוצע על 351.32 יורו, ושכר הדירה בגין דירות גדולות ינוע בין 900 – 500 יורו מדי חודש. מחיר העלות של מטר רבוע באזורים אלו יעמוד על 1936.07 יורו בממוצע.

במידה ואתם מעוניינים בפדיון חודשי גבוהה יותר, תוכלו לפנות למרכז העיר, בו מחירי הדירות ינועו בין 3,000 – 1,400 יורו למ"ר. באזורים הכנסות מדירה גדולה תנוע בין 1120 – 550 יורו, בעוד דירה קטנה תניב תשואה ממוצעת של 410.34 יורו מדי חודש.

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן