השקעות נדל"ן בקפריסין הטורקית

לאחר שנים ארוכות של מתח בין המדינות, בשנת 2003 נפתח הגבול הירוק, המפלג את שטחה של קפריסין לשני חלקים, בעיקר למטרות תיירות. לאחר ביצוע צעד זה, אשר מעגן את הסטטוס קוו הקיים ויוצר פתח לשלום עתידי, הופך השקעות נדל"ן בקפריסין הטורקית לאפיק נגיש ומשתלם.
נוף קפריסין
תוכן העמוד:

קצת היסטוריה, הפעם זה הכרחי

הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין, הנקראת גם קפריסין הטורקית או הצפונית, היא מדינה עצמאית, היושבת שטחה הצפוני של קפריסין. שטחה של קפריסין הטורקית נאמד בכ – 3,355 קילומטרים רבועים, המהווים כ – 37% משטח האי כולו. המדינה מהווה בית, נכון לשנת 2017,
לכ – 326 אלף תושבים, אשר מרביתם טורקים.

בירתה של המדינה היא ניקוסיה, היא בירת כלל קפריסין. בשנת 1975, בטרם הכרזת העצמאות, נוצר הקו המדיני הירוק, אשר מחלק את הבירה ל – 2 חלקים, ונשמר על ידי כוחות זרים, לרבות חיילים בריטים וחיילים מטעם האו"ם.

 

שנת 2003 – נקודת ציון בדרך לשלום

קפריסין הטורקית הכריזה על עצמאותה באופן רשמי בשנת 1983. היחידה שמכירה בהכרזה זו היא טורקיה, שאף עודדה התיישבות באזור ומעניקה לו תמיכה כלכלית, צבאית ופוליטית, וכן אזרבייג'ן, אשר מכירה בה הלכה למעשה, בין היתר בשל קשרי סחר.

על אף נוכחות החיילים הזרים בשטחה ואי ההכרה בה, לא מוטלת על קפריסין הטורקית כל סנקציה כלכלית. כמו כן, זו עומדת בארבע התנאים המצטברים, אשר נקבעו בדין הבין לאומי, לשם הכרה בה כמדינה, הם שטח מדיני, אוכלוסיית תושבים, שלטון ממוסד ועצמאות פנימית וחיצונית.

הבשורה העיקרית עבור משקיעי הנדל"ן הגיעה בשנת 2003. באותה שנה, נפתחו הגבולות בין המדינות, וכיום מתאפשר מעבר חופשי בין חלקי המדינה, בין היתר לשם מטרות תיירות. נקודה זו מציבה את קפריסין הטורקית כיעד השקעה בר השגה ומשתלם.

 

השקעות נדל"ן בקפריסין הטורקית: נתונים כלכליים במגמת עלייה קבועה

תמ"ג המדינה, נכון לשנת 2018, עומד על 4.23 מיליארד דולר. עיקר הכלכלה המקומית נשענת על סקטור השירותים, אשר שיעורו בתמ"ג, בעשור הקודם, עמד על 69%. על אף היעדר ההכרה הבין לאומית עושה הכלכלה המקומית חיל.

בתחילת המילניום האחרון, וליתר דיוק בין השנים 2005 – 2001, צמח תמ"ג המדינה באופן עקבי בשיעורים משתנים, החל מ – 5.4% בשנת 2001, וכלה בכ – 15.4% בשנת 2004. כמו כן, בין השנים 2002 ועד לשנת 2007, צמח התוצר הלאומי לתושב פי שלושה, כך שעלה מ – 4,409 ועד ל – 14,047.

 

תיירות – סקטור משמעותי בצמיחה

בדומה לכלל האיים המצויים ברחבי הים התיכון, גם לקפריסין הטורקית היקף תיירות משמעותי לכלכלה. שיעור התיירות המדיני ממשך לגדול, שכן בעוד שכמות התיירים עמדה, בתחילת האלף הנוכחי, על 347 אלף תיירים בלבד, עד שנת 2012 צמח מספר זה לכדי היקף תיירים הנאמד
בכ – 1.1 מיליון. תיירים אלו תרמו לכלכלה המקומית כ – 328 מיליון דולר באותה שנה.

 

בנקאות – חלק מהקהילה הבין לאומית

ענף נוסף המחזק את צמיחת המדינה הוא ענף הבנקאות. בין השנים 2011 – 2006 בוצעה צמיחה בענף הבנקאות והפיננסים בשיעור של למעלה מ – 100%. הבנק המרכזי במדינה, הואTRNC Development Bank , מהווה חלק בלתי נפרד מארגון פיתוח המוסדות הפיננסים באסיה והפסיפיק (ADFIAP).

 

סטודנטים – קהילה גדולה, למרות הגודל

על אף גודלה המצומצם של המדינה, מציגה קפריסים הטורקית נתוני השכלה גבוהה מרשימים ביותר. סך מוסדות הלימוד הגבוה במדינה עומד על 8 אוניברסיטאות, בהן אוניברסיטת EMU, המוכרת ביותר באי. מוסדות אלו מהווים בית לכ – 70 אלף סטודנטים לערך מדי שנה. עולם האקדמיה המקומי דואג להשתתף בתחרויות שונות, דוגמת תחרות הרובוקופ, אירוע ה – Solar Challenge ליישום טכנולוגיה סולארית להנעת רכבים ועוד.

אוניברסיטת EMU המקומית חברת קבע בקהילות אקדמיות שונות, דוגמת קהילת האוניברסיטאות הים תיכוניות וכן באיגוד הבינ"ל לאוניברסיטאות. כמו כן, באוניברסיטה מצוי קמפוס לעיצוב גרפי, אשר נמנה כאחד מ – 500 הטובים בעולם בתחומו.

 

שוק הנדל"ן – בפני עלייה מטאורית

בטרם נעבור למספרי שוק הנדל"ן המקומי, עלינו לעמוד על משמעות פתיחת הגבולות שצוינה לעיל, אשר לפי התחזיות צפוי להעלות את מחירי הנכסים המקומיים. פתיחת הגבול בין חלקי המדינה מהווה צעד ראשון בדרך לאיחוד מדינות אפשרי. איחוד זה יביא לעליית מחירי הנדל"ן, בשל איחודן של שתי הכלכלות, ובעיקר לצמיחת קרנה של קפריסין הצפונית, שתהנה מהצטרפות לאיחוד האירופי וקבלת נתחים מרווחי הגז, אשר התגלו בחלקה הדרומי של המדינה.

 

לפני המספרים – נתונים חשובים

בשל סטטוס המדינה, ישנם שלושה סוגי נכסים, אשר מצויים בבעלות קניינית של בעליהם. בעלות זו מפחיתה את החשש מבעיות עתידיות הנובעות מהרכש, לרבות דרישות בעלות שונות.

סוג הבעלות העיקרית במדינה היא בעלות בטרם שנת 1974 (Pre 1974). ישנם שני סוגים תחת נכסים אלו, האחד בבעלות טורקית (Turkish Free hold title) והשני בבעלות זרה (Foreign free hold Title). נכסים אלו הם נכסים אשר היו בבעלות אינדיבידואלית בטרם המלחמה, ומשכך, אלו בטוחות להשקעה.

כמו כן, קיימים שטחים עליהם בוצעה רוטציה בין המדינות, הנקראים TRNC exchange. מדובר על שטחים אשר ניתנו לקפריסאים טורקים כנגד אדמות שאיבדו בחלקה הדרומי של המדינה במהלך המלחמה. משכך, שטחים אלו בטוחים לרכישה.

 

מיסוי מדיני

במעמד רכישת הנכס, תיאלצו לשלם מס רכישה, הקרוי במדינה מס בולים. שיעורו של המס עומד על 0.5%, ונועד לרישום במרשמים הממשלתיים. כמו כן, במעמד קבלת הבעלות, ייאלץ המשקיע לשלם מס נוסף, חד פעמי, ששיעורו נע בין 3% – 1% ממחיר הנכס. באופן שוטף, בעד החזקת נכס ברחבי קפריסין הטורקית, תיאלצו לשלם מס שנתי בגין כל מטר רבוע שברשותכם. שיעור המס עומד על 30 סנט בעבור כל מטר רבוע של הנכס.

 

תשואה – הולמת לכל משקיע

מקורות שונים מדווחים על תשואה הנעה בין 10% – 7% לפני מס, ומקורות אחרים מדברים על 5% לאחר מס. שני הנתונים האמורים מתעלים על הנתונים הקיימים בישראל, ומשכך, משאירים מקום לאופטימיות. נתון זה, לצד העובדה שמחיר הנכסים, ככלל, לא עולה על 300 אלף שקלים, יוצר הזדמנות השקעה משתלמת ביותר.

ככלל, שיעור התשואה וגובהה ישתנה בהתאם לאפיק ההשקעה שאותו בוחר המשקיע. ככל שמשקיע יבחר בשכירות לטווח ארוך, קהל היעד העיקרי יהיו קהל הסטודנטים. בעבור אלו, שיעורי התגמול החודשי ינוע בין 800 – 100 יורו, המשתנים בהתאם למיקום הנכס וטיבו, לרבות ביחס לאוניברסיטה. היתרון של השקעות אלו הוא קהל היעד הרחב והקבוע המצוי במדינה.

במידה ומשקיע יבחר בתיירות לטווח קצר, אומנם תקופת הרווח תהא קצרה יותר, אך זו תהא משתלמת בהרבה. על פי מקורות שונים, שיעור המחירים אותם גובים בעלי דירות מקומיים מתיירים עולה על 100 דולר במהלך תקופת הקיץ, מחיר שיכול להאמיר בהתאם לטיב הנכס וקרבתו לאזורי התיירות. הנמשכת באי הנופש החל מחודש אפריל ועד לחודש אוקטובר, משמע, תקופה של 8 חודשים.

מידע שכדאי לקרוא לפני שמשקיעים בקפריסין
דילוג לתוכן