השקעות נדל"ן בקרקוב – טכנולוגיה, חברות גדולות והכרה בין לאומית  

לאחר שנים בהן העיר נחשבה למוקד תרבותי ואומנותי, רבים הבוחרים לבצע השקעות נדל"ן בקרקוב מלאים נחת מהחלטתם. כלכלה חזקה ויציבה, שנסמכת על עשרות חברות בין לאומיות היושבות בעיר, לצד מחירים זולים, דוחפים רבים אל עבר הפנינה הפולנית.
גגות של בתים בקרקוב
תוכן העמוד:

לפני שנתחיל, קצת על השקעות נדל"ן בפולין

לאחר שנים של נמנום, החליטה ממשלת פולין לבצע מספר פעולות לשם עידוד תחום הנדל"ן בפולין. מדיניות בנייה לטובת זוגות צעירים, וסיוע בנטילת הלוואות ומשכנתאות, הובילו לצמיחה של שוק הנדל"ן המקומי, עם עלייה של 7.11% במהלך שנת 2019. שנים לאחר תחילת ההתגוננות הפיננסית הפולנית, שהגיע בעקבות משבר הסאב פריים, נפתחו שוב שערי המדינה למשקיעי נדל"ן זרים. מתוך כלל הערים שיש לפולין להציע, עומדת קרקוב בגאון, כנושאת דגל הנדל"ן המקומי.

 

השקעות נדל"ן בקרקוב – השקיעו בעיר בעלת שם עולמי

קרקוב היא העיר השנייה בגודלה בפולין, המשתרעת על גבי 327 קילומטרים רבועים. כמו כן, העיר נמנית כאחת הערים העתיקות במדינה, שכן הוקמה עוד במאה ה – 7 לספירה. העיר הוכרה בעברה כמוקד תרבותי ורוחני של פולין, מעמד אשר נשמר לאורך השנים, וגם כיום מוכרת העיר כמרכז האומנות, התרבות והמדע של המדינה.

חשיבות זו הובילה למספר הכרות בעיר. עוד בשנת 1978 הכריזה אונסק"ו על העיר כמוקד אתר מורשת עולמי. כמו כן, זכתה העיר בעבר לדירוג אלפא על פי דירוג GaWC העולמי. כיום מדרג הארגון את העיר ככלכלה עצמאית, שאינה זקוקה לסיוע חיצוני לשם קיום עצמי. מדובר על דירוג שאינו מבוטל, שכן בין המדורגות ניתן למצוא את דורטמונד הגרמנית, ליברפול, מלאגה ואף ירושלים בירת ישראל.

 

כלכלה – הגירה מאסיבית של עסקים

בטרם נגיע למנה העיקרית, יש לעמוד על נתוני ההגירה של העיר. מספר התושבים בעיר עומד על 768,731 תושבים, מספר אשר מהווה עלייה משמעותית מאז שנות ה – 60, בהן עמד מספר התושבים סביב 472 אלף תושבים בלבד. בשנים האחרונות קצב ההגירה אל העיר פחת, אך תחזיות העתיד צופות יציבות בנתון זה, ואף עלייה של מספר אלפים בודדים עד לשנת 2035.

למרות זאת, ישנן מקורות רבים לאופטימיות, הגלומות בעיקר בתעשיית ההייטק והתקשורת הענפות בעיר.

 

חברות גדולות – כל המי והמי

העיר, כאמור, היא אחת ממוקדי הכלכלה החשובים במדינה. הקביעה האמורה מגיעה, בין היתר, לאחר בחינת החברות השונות היושבות בעיר. בין אלו ניתן למנות את ענקית התקשורת מוטורולה, IBM ו – SISCO הבין לאומיות, ואף חברה נוספת, המצויה בשלבי פיתוח, העונה לשם גוגל.

כמו כן, בעיר מצויות קהילות סטרטאפ רבות, בניהן נמנית זרוע של Facebook, אשר הקימו מטות וצוותי עבודה בעיר. דוגמה נוספת היא חברת ההייטק קומארך, אשר מעסיקה בעיר 5,500 עובדים.

 

יזמות וסטרטאפים – רווחים מוניציפליים נאים

מהפכת הסטרטאפ והטכנולוגיה העולמית, שהחלה בשנות ה – 200, לא פסחה על העיר. תנאיי המיסוי ומחירי הנדל"ן הנוחים גרמו למשקיעים זרים רבים אל גבולות קרקוב, כך שבשנת 2005 בלבד הושקעו בעיר, על ידי קרנות ומשקיעים פרטיים זרים, סך של 3.5 מיליארד דולר.

לצד אלו, נודעת העיר כאבן שואבת ליזמים, בניהם ניתן לאתר את הלנה רובינשטיין ושמות נוספים. בשל היותה קרקע פורה לחדשנות, הקים האיחוד האירופי את המכון האירופי לחדשנות וטכנולוגיה בעיר.

 

שוק הנדל"ן בעיר – תשואות גבוהות ומחירים נוחים

ראשית, יש לעמוד על נתוני השוק הפולני בכללותו בשנים האחרונות. לצד היתרונות המובנים, המתקבלים בעת ביצוע השקעה בפולין, הם מחירים זולים והשימוש במטבע המקומי (שערכו 0.22 יורו), נגלית עלייה של שוק הנדל"ן המקומי. בשנת 2019, הציגו שבע הערים הגדולות בפולין, בהן לודז', פוזנאן וקרקוב, עלייה ממוצעת של 7.8% במחיר מטר מרובע.

 

מיסוי – תנאים חלומיים לכל משקיע

ישנן מספר נקודות, הנוגעות למדיניות המיסוי הפולנית, עליהן חשוב לעמוד.

ראשית, בטרם ביצוע עסקה, יהא על רוכש לשלם מספר תשלומים בירוקרטיים, לצד הסתייעות עם בעל מקצוע. שיעור התשלומים האמורים נע בין 8.1% – 5.35%, ומוטלים כאמור, על פי רוב, על גבו של הרוכש.

שנית, בעת ביצוע הרכישה, ישלם משקיע שיעור מע"מ העומד על 8%, אחד משיעורי המע"מ הנמוכים ביבשת. כמו כן, יהא על משקיע לשלם מס בגין רווחי השכירות החודשיים. פלטפורמת המס הפולנית היא פרוגרסיבית, כלומר, מיסוי מדורג (בדומה למס הכנסה). שיעורי המס הראשוניים עומדים על 8%, ובמדרגת המס האחרונה מאמירים עד לכדי 32%.

לבסוף, בעת מכירת נכס, יהא על משקיע לשלם למדינה מס שבח בשיעור 19%. אומנם השיעור נראה לא מבוטל, אך לאחר החזקה ממושכת בנכס (לפחות 5 שנים), ניתן יהא לקבל פטור מהתשלום האמור. 19% הם אינם סכום מבוטל, ולפיכך מומלץ להיוועץ עם בעל מקצוע הן במעמד הרכישה והן לאחר מכן.

 

תשואה – אז כמה מרוויחים מהשקעות נדל"ן בקרקוב?

בצורה מובהקת, ניתן לקבוע כי התשואות בקרקוב אינן מביישות אף נקודת השקעה מעבר לים. לדוגמה, דירה שגודלה כ – 90 מטרים רבועים, תעלה בממוצע כ – 200,000 יורו. אותה דירה, על פי מגזין Global Property Guide, תעניק תשואה הנעה בין 12 – 11 יורו למטר. משכך, נכס זה יעניק תשואה חודשית העומדת על 1,100 יורו מדי חודש, ומציגה תשואה בשיעור של 6.5%.

באופן רחב יותר, מחירי הדירות במרכז העיר יעמדו על 12,712 זלוטי למטר רבוע, וינועו בין
18,000 – 10,000 זלוטי למטר. באזורי הפרברים המחירים יורדים בכמעט שליש, שכן מחיר מ"ר באזורים אלו יעמוד, בממוצע, על 8,116. טווח המחירים באזורים אלו מצטמצם גם הוא, וינוע בין
9000 – 7000 זלוטי בלבד.

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן