השקעות נדל"ן בוורשה – הכי קרובה לגעת בשמיים

מגדלי זכוכית בחו
תוכן העמוד:

פולין, בקטנה

השוק הכלכלי בפולין מציג בשנים האחרונות מגמת עלייה, זאת בניגוד לשוק הנדל"ן במדינה, הנחשב למפגר בכל הנוגע לעליות המדדים. אחת הסיבות לאיטיות השוק היא הקשחת תנאיי הריבית מטעם הבנקים, שהובילו לקושי ממשי לקבלת משכנתאות.

אולם, פעולות שנקטה הממשלה הפולנית בשנתיים האחרונות, הובילה לעליות מחירי הנדל"ן באופן משמעותי. הדבר הוביל לנהירה של משקיעים זרים במדינה, שכן מלבד עליית השוק, השקעה במדינה היא בעלת שני יתרונות נוספים.

ראשית, מחירי דיור נמוכים, שאינם הולמים את שווים הריאלי, ושנית, השימוש במטבע המקומי. אומנם פולין נמנית כאחת ממדינות האיחוד האירופי, אולם זו בחרה להישאר עם המטבע המקומי, שמבטיח מחיר זול ביחס לאלו המשתמשות באירו החזק.

 

וורשה – נעים להכיר

וורשה היא בירת פולין, והעיר הגדולה ביותר בה. שטחה של העיר עצמה עומד על סך של 517.24 קילומטרים רבועים בלבד, אולם שטחה המטרופוליני נאמד ביותר מ – 6,000 קמ"ר. לאחר מלחמת העולם השנייה, בה מרבית העיר הופצצה, רבים נשארו ללא קורת גג, והמדינה החלה בקמפיין בניה נרחב שנועד לפתור את הבעיה האמורה.

לאחר שנים של פיתוח, כיום וורשה היא העיר החזקה במדינה, וייתכן שאף בכלל מזרח היבשת. נתון המחזק את הטענה האמורה, היא העובדה שוורשה, יחד עם פריז ופרנקפורט, הן הערים בהן יש את מספר גורדי השחקים הגבוהה ביותר בכל האיחוד האירופי.

מתוך סיבה זו ורבות נוספות, מדורגת העיר כיום כעיר אלפא, על פי דירוג GaWC. הסטטוס האמור מעיד על מעמדה של העיר כמוקד תקשורת, תרבות וכלכלה עולמי, ולצידה בדירוג ניתן לאתר ערים דוגמת לוס אנג'לס, פרנקפורט, מילאנו ומוסקבה.

 

כלכלת העיר – הסיבה העיקרית לביצוע השקעות נדל"ן בוורשה

בתחילת שנות ה – 2000, היקף התעשייה בעיר הוערך בסך של 650 מיליון יורו. היקפים עצומים אלו בעלי השפעה רוחבית, ומובילים לשיעורי אבטלה בעיר העומדים על 3% בלבד. כמו כן, בעיר מצויים שני נמלי תעופה. הראשון, אוקנציה, מצוי במרחק 10 קילומטרים מהעיר, והשני, וורשה – מדלין, ממוקם כ – 35 קילומטרים מצפון לה.

שני נמלי התעופה האמורים משמשים מיליוני נוסעים מדי שנה, המגיעים אליה וממנה לעשרות יעדים ביבשת ובעולם. נתון זה מבטיח את חוסנה הכלכלי של העיר ומעיד על חשיבותה העולמית, בין אם מהבחינה העסקית, התיירותית, התרבותית ועוד.

 

נתוני הגירה – מעודדים ואופטימיים

כיום, שטחה המטרופוליני העצום של העיר משמש בית לכ – 1.783 מיליון תושבים, מספר אשר משקף עלייה חדה ,שהחלה אי שם בשנות ה – 50. על פי התחזיות, המשך גידול האוכלוסייה בעיר יהא סולידי יותר, אך יימשך לתקופה ארוכה, שכן תחזיות צופות שמספר התושבים יגיע לכ – 1.802 מיליון תושבים עד שנת 2035.

 

מסחר ותעסוקה – עוד משנת 1817

מוניטין העיר, כמרכז כלכלי המושך תושבים רבים לגבולותיו, נבנה, בין היתר, על בסיס מקומות התעסוקה בו. בעבר נודעה העיר בשל מפעלי הייצור הרבים שפעלו בה, אשר הוחזקו בידי הממשלה. במהלך השנים, קרנן של אלו ירדה, אך במקומם הגיעו מפעלים בבעלות חברות בין לאומיות, המציבות את העיר במקום הראשון במדינה, בכל הנוגע לייצור מוצרי הייטק ואלקטרוניקה.

כמו כן, בעיר מצויה הבורסה הלאומית למסחר, אשר הוקמה בשלהי המאה ה – 19. הבורסה האמורה היא הגדולה ביותר במזרח אירופה, אשר הרוויחה, בשנת 2007 לבדה, כ – 400 מיליארד דולר. לבורסה מוסר עבודה מרשים, שכן מאז הקמתה, הפסיקה לעבוד רק במהלך מלחמת העולם השנייה, מה שמבטיח את תפוקתה הקבועה לכלכלת העיר.

 

שוק הנדל"ן – יציב, עולה וזול. יותר מזה נשתגע

כאמור, שוק הנדל"ן מצוי בעלייה מתמדת, בזכות הפעולות אותן ביצע הממשל הפולני. בשנת 2019 לבדה, על פי מקורות שונים, מחירי הנדל"ן הממוצעים בעיר עלו ב כ- 6.15%.

יש לציין כי היות ומדובר בעיר הבירה, טבעי שמחירי הדירות בעיר יהיו הגבוהים ביותר במדינה. מחיר מטר רבוע ממוצע בעיר יעלה בסביבות 9,301 זלוטי, הם 2,052 יורו.

 

תשואה – דוגמה ונתונים

לשם הדגמה, נבחן דירת 90 מ"ר ממוצעת במרכז העיר. התשואה הממוצעת בעבור דירות אלו עומד על 6%, שיעור העולה מספר מונים על התשואה המוצגת בארץ, הנעה בין 4% – 3%. מחירי הדירות האמורות ינועו סביב 235,000 יורו, ויניבו שכר דירה חודשי ממוצע העומד על 1,200 יורו.

בעת ביצוע השוואה בין מרכז העיר לפרברים, נגלים פערים משמעותיים. לעניין דירות קטנות, קיים פער של כמעט 25% בין הסכומים החודשיים אותם יקבל המשקיע, שכן בעוד במרכז העיר יעמדו על 2,835 זלוטי, בפריפריה אלו יעמדו על 2,173 בלבד. בבחינת דירות שלושה חדרים, נגלה פער אף גדול יותר, העומד על 36%. בעוד בפרברים יזכה משקיע לקבל תמורה חודשית העומדת בממוצע על 3,711.84 זלוטי, דירה זהה, הממוקמת במרכז העניינים, תביא תשואה שעומדת בממוצע על 5,052.66 זלוטי לחודש.

 

מיסוי – נוח ונעים למשקיע הזר

כפי שכבר דובר במאמרים אודות ערים אחרות בפולין, בהן קרקוב ולודז', שיטת המיסוי הפולנית נוחה למדי למשקיע הישראלי הממוצע. נוחות זו גלומה ראשית בהסכם אמנת המס החתום בין המדינות וכן בחקיקה האירופית החלה בפולין, המטיבה עם בעלי הנכסים.

שיעורי המס אותן ייאלץ משקיע בעת הרכישה נחלקים לשניים, הן אלו הנוגעים לעלויות נלוות, דוגמת עורך דין ותשלומי בירוקרטיה, הנעים בטווח 8.1% – 5.35%, וכן תשלום מע"מ בגין רכישת הנכס, העומד על 8%. המס אותו יהא לשלם בגין השכירות הוא מס פרוגרסיבי, שהמדרגה הראשונה בו עומדת על 8%, והאחרונה עומדת על 32%.

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן