השקעות נדל"ן במלאגה – לא רק יין וחופים

נפילת הממלכה הספרדית, לאור משבר הסאב פריים שפקד את העולם כולו בשנת 2008, הביא למחירי נכסים שאינם הולמים את שווים הריאלי. מעבר לערים המוכרות במדינה, הן ברצלונה ומדריד, קיימות מספר ערים נוספות בהן ניתן להשקיע, ומשכך השקעות נדל"ן במלאגה עשויות לעניין כל אחד מכם.
אצטדיון במלגה
תוכן העמוד:

נמל תעופה ונמל ימי עמוסים, מרכז הייטק חדשני ומאות עסקים בעיר, לצד תיירות ענפה ותשואות יפות, הופכים את מלאגה ליעד נחשק לכל משקיע.

 

נעים להכיר – מלאגה

מלאגה הינה העיר השישית בגודלה בספרד. כיום, מתגוררים ברחבי העיר, הנפרסת לאורך שטח של 398 קמ"ר, כ – 590 אלף תושבים. האזור המטרופוליני של העיר כולו נפרס לאורך 827.33 קמ"ר, ומשמש כבית ללא פחות מ – 1.066 מיליון תושבים.

העיר מצויה בחלקה הדרומי של ספרד. היות וספרד עצמה מצויה בקו רוחב דרומי יותר מאשר יתר מדינות אירופה, מזג האוויר בה חם, נתון שהופך אותה אטרקטיבית במיוחד לנופש קיץ.

קביעה זו מתחזקת לאור נתוני האקלים במדינה, שכן הטמפרטורה הממוצעת בעיר, לאורך כל חודשי השנה, לא נופלת מ – 16.8 מעלות (צלזיוס כן?), ובחודשי הקיץ הממוצע שנמדד עומד בין 30.8 – 28.1 מעלות.

כמו כן, העיר נודעת בשל היין המעולה שמיוצר בה, המבוסס על זני הענבים פדרו חימנס וענבי מוסטקל.

 

העוגנים הכלכליים של מלאגה

ענפים תעסוקה עיקריים

כלכלת העיר מלאגה היא הרביעית בגודלה במדינה, מיד לאחר מדריד הבירה, ברצלונה וולנסיה. היקף התעסוקה במלאגה הוא רחב, ופועלים בה מגוון תאגידים בשלל תחומים. ראשית, ענף הייצור (manufacturing) מציג מספרים מרשימים, וסך כלל התעשיינים בענף עומד על 1,485 במלאגה לבדה.

ענף נוסף, המאמיר על התחום לעיל, הוא ענף הבנייה. סך כלל העוסקים בתחום זה עומד על 3,143, מה שממצב את התחום כעיקר הפעילות בעיר. כמו כן, תחום האנרגיה והמשאבים מקבל התייחסות משלו, שכן בעיר מצויים 255 מעסיקים תחת כותרת זו.

לצד האמור לעיל, בעיר הוקם פארק טכנולוגיה בשם אנדלוסיה. מדובר על מרכז ההייטק של מלאגה, שעבר פיתוח משמעותי בשנים האחרונות.

בשנת 2018, מספר העובדים במתחם עמד על סך של 16,774, המקבע גם את ענף ההייטק כמרכזי בתחומי העיר.

 

תיירות – ים, אלכוהול ואומנות

כאמור, מזג האוויר הנעים ורצועת החוף אותה מציעה העיר, מציבה את מלאגה כמוקד תיירות ספרדי. העיר נודעת כבירתה של קוסטה דל סול, חבל ארץ עצמאי בו שוכנת מלאגה, הכולל יעדי "בטן גב" רבים.

מספר התיירים השנתי המשוער בעיר הוא 6 מיליון. מעבר לתיירות זו, תיירים רבים מגיעים בשל היות העיר מקום הולדתו של הצייר פיקאסו, ומשכך בעיר מוזיאונים שנועדו להנצחתו ולהציג את מקום לידתו.

כמו כן, העיר נודעת בשל תעשיית היין הענפה בה, ותיירים רבים מגיעים לפקוד את הכרמים ולבקר ביקבים הפרוסים בפרברי העיר.

 

תחבורה – גם לנופש, גם למסחר

במרחק 15 דקות נסיעה ממרכז העיר מצוי נמל התעופה. מדובר על אחד הנמלים העמוסים ביותר בעיר, שלאורך השנים קיבע את עצמו כנמל הרביעי בהיקף תעסוקתו במדינה.

הנמל מאפשר תחבורה מקומית, תוך העמדת 20 קווי יעד פנים ארציים, וכן לשלל יעדים ברחבי אירופה, דוגמת אנגליה, חבל נורדייה ועוד. מעבר לכך, משמש הנמל גם לטיסות בין לאומיות, המגיע למספר יעדים ברחבי מרכז אפריקה, צפון אמריקה ואסיה, בניהם מספר יעדים במזרח התיכון.

כמו כן, בעיר מצוי נמל ימי, הקיים, לפי מקורות שונים, מאז המאה ה – 6 לפני הספירה, הפועל במספר מישורים. ראשית, מדובר על נמל מסחר פורה, המעביר בשנה, על פי הערכות שונות, למעלה מ – 400 אלף מכולות משא.

לצד זאת, משמש הנמל גם לתעבורה, שכן הוא משרת כ – 600 אלף נוסעים מדי שנה. מעבר לכך, משמש הנמל כנקודת קישור בין יבשתית, שכן ממנו ואליו מגיעים אל נמל מלילה, הוא נמל אפריקאי המצוי בשליטה ספרדית, המשמש גם הוא לדיג, סחר ותיירות.

 

קצת נתונים: האם השקעות נדל"ן במלאגה משתלמות?

תשואה: משאירה אבק לשוק הישראלי.

בבחינת נתוני התשואה ברחבי מלאגה, ניתן לראות כי מדובר בשוק העולה על השוק הישראלי בכמה רמות. בעוד במרכז העיר התשואה הממוצעת, לאחר תשלומי מס, עומדת על 4.91%, התשואה בפריפריה יכולה להגיע גם לכדי 5.62%!

מחירי הדירות במרכז העיר ינועו בין 4,000 ל – 2,400 יורו למטר רבוע, כאשר המחיר הממוצע למ"ר עומד על 2,983.33 יורו. הדירות הקטנות באזורים אלו ינועו בין 1,600 – 550 יורו לדירה, כאשר ממוצע המחיר לדירה קטנה נע סביב 700 יורו, בעוד דירות גדולות יכניסו בממוצע 1,138 יורו לבעליהן מדי חודש.

בפריפריה, שכאמור, מגיעה לתשואה יותר גבוה, מחירי הדירות יורדים. מחיר ממוצע של דירת שלושה חדרים עומד על 836.36 יורו, כאשר הטווח המצוי הוא 1,000 – 700 יורו למ"ר. דירות קטנות יותר יעלו בממוצע כ – 704.35 יורו למ"ר, וינוע בין 550 ל – 850 יורו למטר רבוע.

 

מיסוי: משתנה בהתאם לגודל ומחיר הנכס

כפי שכולנו מכירים, שיטות מיסוי רבות דוגלות במדרגות מיוסי שונות, מה שיוצר חוסר וודאות בנוגע לשיעור המס שתיאלצו לשלם. שיעור המס בגין רכישת נכס ינוע בספרד בין 11% – 6%.

לצד זאת, משקיע זר ייאלץ לשלם כ – 24% משיעור השכירות החודשי אותו הוא מקבל לטובת רשות המיסים הספרדית.

ככל שבאמתחתכם אזרחות אירופית, שיעור המס האמור יקטן לכדי 19% בלבד. כמו כן, יש לציין שבין ספרד לישראל קיימת אמנת מס, המונעת תשלום מס כפול, ולפיכך מהווה אפיק השקעה אטרקטיבי.

מידע שכדאי לקרוא לפני שמשקיעים בספרד
דילוג לתוכן