השקעות נדל"ן במדריד: העיר החזקה בספרד קוראת לכם

בירת ספרד, המהווה עוגן כלכלי יציב ואיתן, מהווה יעד אופטימלי להשקעות. מדובר על מקום מושבם של סמלי המדינה והמטרופולין השני בגודלו באירופה, המאפשר שקט נפשי לבעלי נכסים. נתונים אלו, לצד תיירות ענפה ומחירים נמוכים משמעותית משווי השוק. השקעות נדל"ן במדריד מעולם לא נשמעו טובות יותר.
שעות הערב במדריד
תוכן העמוד:

מדריד בקטנה

מדריד היא בירת ספרד, ומקום מושבם של מוסדות השלטון השונים, בהם המלך, הממשלה, בית הפרלמנט ובית המשפט העליון. שטחה של העיר ופרבריה עומד על סך של 604.3 קילומטרים רבועים, המשכנים כ – 6.617 מיליון תושבים, כאשר 3.223 מצויים בעיר עצמה. העיר נודעת כאחת הירוקות באירופה, כאשר 8.2% משטחה העצום הוא שטח ירוק.

כבר בהיסטוריה העתיקה היוותה מדריד בירת האימפריה הספרדית. עוד בשנת 1561 החל פיתוחה העירוני, שהביא עמו עצמאות כלכלית איתנה לעיר, בעיקר על ידי משיכת בנקים ומפעלים לגזרתה, שהיוו באותו זמן את עיקר גופי הכלכלה. שריד היסטורי שנשאר מימים אלו הוא בנק ספרד, השוכן בעיר, הוא אחד המוסדות הפיננסים הוותיקים בכל אירופה.

 

הגירה לעיר – מדריד לא עוצרת

כאמור, במטרופולין של מדריד מתגוררים כ -6.617 מיליון איש, המקבעים את מדריד כמטרופולין השני בגודלו באירופה. נתון זה, לצד נתוני ההגירה של העיר, משרישים אופטימיות רבה בקרב משקיעי נדל"ן במדריד. למעט השנים 1990 – 1980, קיים גידול עקבי וקבוע באוכלוסיית העיר עוד משנת 1950, שאינו יורד משיעור של 1.21% מדי שנה. לראיה, בשנת 2010 עמד מספר התושבים בעיר על 5.38 מיליון איש.

מדובר על גידול של 22% במספר התושבים ב – 20 שנים בלבד. על בסיס תחזיות שונות, קצב הגידול אמור להתמתן, אך המספרים עדיין מצדדים בהשקעות במדריד, שכן עד שנת 2035 צפוי מספר התושבים להגיע כמעט ל – 7 מיליון תושבים.

 

כלכלה: בנקים ונדל"ן מביאים במוקד

על רקע האמור לעיל, הפורס את היחסים הקרובים בין מדריד לבנקים השונים, כיום מדריד היא עיר הפיננסים החזקה בספרד בפרט ואחת החזקות באירופה בכלל, שכן 72% מפעילות הפיננסים במדינה מצויה במדריד. העיר נבחרה במהלך השנים כמובילה במספר תחומים, ובהם אטרקטיביות לפתיחת עסקים, נגישות, פיתוח עירוני ועוד.

כמו כן, ענף הבנייה בעיר מפותח מאוד, ומהווה 6.5% מתמ"ג העיר בשנה האחרונה, שבשנה החולפת עמד על 133 מיליארד יורו.

בנוסף לכך, העיר מציגה נתוני תעסוקה יציבים וטובים, המתעלים על ביצועי כלל הערים במדינה. את איתנותה הכלכלית ניתן היה לראות באופן הטוב ביותר במהלך משבר הסאב פריים. בעוד בספרד כולה אחוז התעסוקה עמד על 74% בלבד, מדריד הציגה, בין היתר בזכות ענף השירותים הענף בה, היקף תעסוקה בשיעור של 86%.

 

קצת מעבר לכסף: אקדמיה ותרבות

ראשית, יש לציין שמדריד היא אחת הערים המתויירות בעולם, אפילו יותר משכנתה ברצלונה, שכן הראשונה הביאה לשטחה, בשנת 2018, כ – 10.21 מיליון תיירים, יותר ממחיצתם זרים. בעיר מוזאוני אומנות רבים בעלי שם עולמי, ולראיה מוזיאון האומנות של ריינה סופיה משך באותה שנה 3.8 מיליון מבקרים לבדו. בנוסף, שתיים מבין קבוצות העילית של הכדורגל העולמי, ובהן ריאל מדריד, משחקות בעיר ומהוות מוקד תיירותי.

בנוסף לענף התיירות בעיר, בעיר מצויים 17 מוסדות אקדמאיים ו – 30 מכוני מחקר שונים. אחת האוניברסיטאות הגדולות באירופה מצויה בעיר, ובה למדו בשנת 2015 סך של 205,000 סטודנטים. שתי הנקודות הללו מבטיחות את גידול האוכלוסייה ואת הביקוש לנכסים.

 

השקעות נדל"ן במדריד: מצב השוק, מיסוי ותשואה

עדיין מתאוששת

כאמור, ספרד ספגה באופן קשה את המשבר הכלכלי העולמי ב – 2008. פגיעה זו הורידה את מחירי הנדל"ן באופן משמעותי, זאת לאחר הגעה למחירי שיא בשנת 2007. עובדה זו יכולה לשרת את המשקיעים השונים. התאוששותה המהירה של ספרד אומנם הביאה לעליית מחירים החל משנת 2014, אך נכון לינואר 2020, השוק טרם הגיע למחירו הקודם, והוא עדיין נמוך ב – 33% מהשיא שנקבע בשנת 2007.

משכך, סביר כי בשנים הבאות יהא גידול מחירים, שיוכל להביא להשבחה פאסיבית של הנכס.

 

הטבות ותקנות מיסוי

שיעור המס המוטל על רכישת נכס מותנה בזהות המוכר. באם מדובר על דירה יד שניה, מס הרכישה על הדירה יעמוד על 7%. יש לציין כי במידה ורוכשים את הנכס דרך חברה מוכרת, תוך התחייבות למכור אותו מתום 5 שנים, תיבחן זכאות להטבת מס, שיכולה להגיע לשיעור של 70%.

בעת רכישת קרקעות או דירה מקבלן, הסדר המס יהא שונה, ויאפשר במקרים מסוימים קיזוז מס מאסיבי. לצד אפיקי תשלום מס הרכישה, יוטלו על ההכנסות מיסים נוספים. בעוד תושב אירופי ישלם שיעור של 19%, תושב חוץ ייאלץ להיפרד מ – 24% מהכנסתו. כמו כן, בשל אמנת מס שקיימת בין המדינות, לא תיאלצו לשלם מס כפול.

 

תשואה

בשל העובדה שמדובר על מדינה בהתאוששות, התשואות על הנכסים במדריד אינם מרקיעי שחקים. מדובר על אחוזים סולידיים, המצויים בטווח שבין 5% – 4.4%. אומנם אחוזים אלו נמוכים, אך בבחינת השוק הישראלי (ממוצע תשואה של 3.5%), ובהתחשב בכך שהשוק מצוי במגמת עליה ומשביח את עצמו, ניתן לקבוע שמדובר בעסקה בעלת יתרונות מרובים.

לעניין המחירים, מחיר מטר רבוע ממוצע במרכז העיר הוא 5,170 יורו. המחירים יורדים ככל שמתקרבים לפריפריה, ובאזורים אלו השקעות במדריד יתומחרו בממוצע במחיר של 3,140 יורו. מחירי השכירות, באזורים השונים, מתחילים ב – 729.8 יורו בעבור דירת חדר בפריפריה, ויכולים להגיע עד ל – 1,731.51 באם תשקיעו בדירת שלושה חדרים במרכז העיר.

מידע שכדאי לקרוא לפני שמשקיעים בספרד
דילוג לתוכן