יאסו: שוק הנדל"ן ביוון מתאושש

לאחר עשור של שפל כלכלי, שוק הנדל"ן ביוון חווה התאוששות מדהימה – ואטרקטיבית במיוחד עבור המשקיעים. ניגבנו ציזיקי, שתינו כוס אוזו ויצאנו לבדוק מה יש לעולם ההשקעות של יוון 2020 להציע לנו – הכל בסקירה שלפניכם.
רכישת נדל
תוכן העמוד:

כך נוצר משבר ביוון

בועת הנדל"ן היוונית החלה עם רצונם של המקומיים לרכוש עוד ועוד דירות. היווני המצוי רכש דירה אחת, התגורר בה וכשרצה לעבור לדירה חדשה – פשוט שיעבד את הנוכחית. כשאדם אחד עושה זאת השוק כמובן לא נפגע, אך כשאומה שלמה רוכשת אינסוף דירות – השוק קורס. זה מה שקרה עד שנת 2008 ביוון, מה שיצר משבר כלכלי חמור בשוק הדיור המקומי. בין השנים 2008-2017 ירדו מחירי הנדל"ן בכ-43%, אך אז חל המפנה. המחירים החלו להתייצב, שוק הנדל"ן נרגע והיום, כך נראה, המשבר נותר מאחור. חושבים על רכישת נדל"ן ביוון? ככל הנראה, זה הזמן שלכם.

בקטנה על יוון

מאז שנת 2001, חברה יוון בגוש האירו והיא חלק ממדינות ה-OECD. היא נחשבת למדינה מפותחת, כ-60% מהיצוא שלה ממוקד במדינות מובילות באירופה ושותפות הסחר המובילות שלה הן איטליה, בולגריה, טורקיה, גרמניה ושכנתה קפריסין.

יוון מתאוששת מהמשבר הגדול

לאחר עשור מורכב בכלכלה היוונית, סוף סוף מתחילים לראות מגמת עלייה והתייצבות. בארבע השנים האחרונות גדלה הכלכלה היוונית בממוצע שנתי של 2% וסוכנות S&P העלתה את דירוג האשראי של יוון לדרגת BB, עם ציפייה להתקדמות נוספת. בשנת 2019 זרחה השמש היוונית על שוק הכלכלה המקומי: התל"ג צמח בשיעור הגבוה ביותר בעשור האחרון (2%). גם בגזרת התיירות הנכנסת למדינה, כך על פי נתוני פורטל Airbnb, יש חדשות טובות. מספר ההזמנות לאתונה בלבד גדל ב-66% מאז שנת 2010. לצורך ההשוואה, פריז המתויירת נהנית מעלייה של 30% בלבד.

שוק הנדל"ן המקומי מגיב לשינויים הללו – ובגדול. על פי נתוני הבנק המרכזי של יוון, מחירי שוק הנדל"ן ביוון עלו בשנת 2018 בכ- 2.5%, נתון פנטסטי המעיד על הצמיחה השנתית הגבוהה ביותר מאז פרוץ המשבר הכלכלי. כך מסתמן שזהו הזמן הנכון עבור רכישת נדל"ן ביוון

המשקיעים מודים לענף התיירות המקומי

גם אם הכלכלה היוונית עודנה מתאוששת מהמשבר, זה לא מרגש את המוני התיירים שפוקדים את הממלכה היוונית בכל חודשי השנה. האקלים הנוח, חופי הים המשגעים, הכפרים האותנטיים, ההיסטוריה הנצחית והאנשים החביבים הם מגנט עבור תיירים מכל רחבי העולם – מה שהופך את יוון לאחד היעדים המועדפים על משקיעים זרים.

על פי נתוני הלמ"ס היווני, בשנת 2018 בלבד נכנסו ליוון כ-30 מיליון תיירים ובחודש מאי 2019 עלתה תנועת הנוסעים דרך שדות התעופה ביוון ב-18% בהשוואה למאי 2018. ענף התיירות מהווה רבע מהתל"ג המקומי, והוא מהווה גם מקור אופטימיות עצום עבור משקיעים – כל עוד ימשיכו תיירים להגיע ליוון, כך היא תשמור על האיכויות הנדל"ניות שלה. האופטימיות הזו, יש לומר, לא בלתי סבירה. על פי נתוני הלמ"ס ביוון, עלו ב-9% מספרם הכולל של היתרי הבנייה ביוון בתשעה חודשים בלבד.

מפתח נוסף ליציאה מהמשבר: Golden Visa

הממשלה היוונית נוקטת בשלל אמצעים להחייאת שוק הדיור ועידוד משקיעים ל רכישת נדל"ן ביוון. אחד הבולטים והחשובים שבהם היא התוכנית שהיא מקדמת בימים אלה – Golden Visa. על פי פרטי התוכנית, תעניק יוון למשקיעים שאינם נמנים על תושבי האיחוד האירופי תושבות במדינה, בכפוף לרכישת או השכרת נכסים בסכום של 250,000€. ויזת התושב שתוענק למשקיע תהיה בתוקף למשך חמש שנים ותאפשר לו לשהות למשך 90 יום (מדי 180 ימים) ברחבי מדינות האיחוד האירופי – מדינה אחרת בכל פעם.

היעד הפופולרי ביותר ביוון: אתונה

עיר הבירה של יוון נחשבת ליעד הפופולרי ביותר להשקעות נדל"ן ביוון – וניתן בקלות להבין מדוע. המטרופולין העצום מתפתח בצעדי ענק ומושך משקיעים זרים רבים לרכוש מבנים הדורשים שיפוץ במרכז העיר, לשפץ אותם ולהשכירם לתיירים במחירים מעולים. כך נהנה הדייר מנוף לאקרופוליס המרהיב, במרחק הליכה קצרצר מתחת מטרו, באחת מערי הבירה היפות בעולם – במחיר מצוין. גם המשקיעים נהנים מתשואות אטרקטיביות. לאחר כל ההוצאות (מיסים, שיפוץ, תיווך וכדומה), יהנה המשקיע מממוצע של 7% תשואה.

רוצים להשקיע ביוון? למדו את חוקי המיסוי המקומיים

על פי החוק המקומי, כל הכנסה שמקורה ביוון – חייבת במס, בהתאם לסוג העסקה. על הכנסות המתקבלות מהשכרת נכסי נדל"ן ביוון, יפרד המשקיע ממס הנע בין 15%-45% בהתאם לשווי ההכנסה. על הכנסות המתקבלות ממכירת נכסי נדל"ן ביוון, לעומת זאת, יינתן פטור ממס שבח – זרז משמעותי למשקיעים. בהקשר זה חשוב להדגיש כי הפטור ממס שבח ניתן למשקיעים המחזיקים כמות מרבית של שתי דירות.

הזמן הטוב ביותר להשקיע? עכשיו!

שוק הנדל"ן, מעצם טבעו, מתנהג במחזוריות הנקבעת על פי אחד ממנגנוני הסחר העתיקים ביותר בעולם: היצע וביקוש. בבואנו להשקיע בנדל"ן בחו"ל, חשוב מאוד לבחון את מצב השוק של המדינה הנבחרת, להבין היכן היא מצויה ב'גלגל החיים הנדל"ני', האם יש צפי לעליית מחירים, האם הנכס ישמור על נזילות ועוד. בהתאם לכך, הזמן הטוב ביותר לרכוש נדל"ן בחו"ל, וזה שיעניק למשקיע את הרווח הגדול ביותר, הוא כששוק נדל"ן מתחיל להתאושש.

בשלב זה, כשהמחירים עדיין זולים מאוד אך מצויים רגע לפני זינוק – זה הזמן האידיאלי לרכוש נכס. בשלב זה ניתן לצפות לצמיחה משמעותית מאוד במחירי הדיור והמשקיע מבטיח לעצמו שני דברים חשובים: תשואה גבוהה עבור השכירות ועליית ערך לנכס.

לסיכום: 9 סיבות טובות להשקיע ביוון ב-2020

  1. התאוששות כבירה – המשבר הכלכלי של יוון מאחוריה וזה בדיוק הזמן לרכוש נכס, רגע לפני שהמחירים מזנקים
  2. מגנט לתיירים – יוון ממוקמת במיקום אסטרטגי ונחשבת ליעד נופש מבוקש מאוד, עם מספר תיירים הולך ועולה מדי שנה
  3. מיסוי אטרקטיבי – ללא מס שבח כלל ועם מס רכישה העומד על 3% בלבד
  4. אבטלה נמוכה – שיעור האבטלה ביוון נמצא במגמת ירידה ועומד היום בנקודת שפל
  5. חברות באיחוד האירופי – מה שמקנה למדינה יציבות כלכלית ופוליטית
  6. הזדמנות למשקיעים זרים – משקיעים זרים רשאים לרכוש נדל"ן המיועד למסחר ולמגורים ביוון
  7. אמנה למניעת כפל מס – יוון וישראל חתומות על הסכם למניעת כפל מס, מה שהופך את ההשקעה לאטרקטיבית
  8. תוכנית Golden Visaגם משקיעים וגם מקבלים ויזת שהייה ברחבי אירופה
  9. תשואה משמעותית – ההכנסה הגולמית מנכסים מניבים ביוון עומדת על כ-8%
מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן