השקעות נדל"ן בכרתים – הבית של זאוס, המושיעה של יוון

מאז ימי קדם, דרך העת החדשה ועד עונות התיירות בימינו, כרתים תמיד היוותה מרכז תנועה רחב באזור. משכך, השקעות נדל"ן בכרתים, האי המתוייר ביותר ביוון ומקום לידתו של זאוס, יכולות לעניין כל אחד מכם.
חוף הים בקירטים
תוכן העמוד:

קצת על יוון

שנת 2009 הכתה באופן קשה במדינה ובעם היווני, שכן הביאה עמה את המשבר הכלכלי העולמי. במהלכו, נקלעה המדינה למשבר חוב, בהיקף אסטרונומי, ממנו התקשתה להתאושש לבדה. לאחר מאמצים רבים, בשנת 2015 נחתם הסכם בין הממשלה לבין בעלי החוב, אשר נועד להוציא את יוון ממצבה הכלכלי העגום.

ההסכם, אשר הוביל להתאוששות המדינה בשלושה שלבים, הצליח לייצב את כלכלת המדינה ואף להשאירה כחלק מגוש היורו.

 

יוון ושוק הנדל"ן

המפלה שעבר האי הים תיכוני לא פסחה על שוק הנדל"ן, שלאחר עליית מחירים מואצת במהלך השנים 2007 – 2002, ספגה התרסקות משמעותית. אולם, מאז אותם ימים הספיק השוק להתייצב, וכיום יוון מציעה מחירי נדל"ן נוחים למדי.

נתון זה, לצד יתרונות המיסוי למשקיעים זרים, הנובעים מרצון המדינה למשוך את אלו, יוצרים יעד השקעה אופטימלי. ועכשיו, למנה העיקרית – כרתים.

 

השקעות נדל"ן בכרתים – לשיקולכם

כרתים הוא האי הגדול מבין איי יוון, הנפרס לאורך 8,450 קילומטרים רבועים, ובירת האי היא העיר הרקליון. אוכלוסיית האי מונה כ – 634,930 תושבים, שר מגלמים עלייה חיובית בהגירה לאי במהלך השנים האחרונות, שכן בשנת 1980 עמד מספר תושבי האי על 500,000 בלבד.

עוד לפי 130,000 שנים, בתקופה הפלאוליתית, תועדה התיישבות באי. חלוציותה של כרתים נמשכה גם בעת החדשה, שכן כרתים היוותה את אחד ממוקדי ההתיישבות הראשונים באירופה החדשה, שכן סביב האי תועדה תנועתיות מאסיבית בין השנים 1420 – 2700 לפני הספירה.

עד ימים אלו, כפי שיראה בהמשך, כרתים ממשיכה להיות מוקד עיקרי לעלייה לרגל, בעיקר בזכות מיקומה הגיאוגרפי, הנופים המדהימים ומזג האוויר הנוח.

 

קצת כלכלה

עיקר כלכלת האי מתבססת על תיירות ושירותים שונים הסובבים את הענף. בשנת 2018, הגיעו ליוון סך של 5.2 מיליון תיירים, אשר מרביתם התנקזו אל עבר האי כרתים. הפנינה היוונית מציגה נתונים מרשימים, דוגמת תמ"ג אשר עמד בשנת 2018 על 9.4 מיליארד דולר, וכן אחוזי אבטלה מהנמוכים באי, העומדים על 4%. לשם הבהרה, נתונים אלו עולים על הנתונים הממוצעים באי באופן משמעותי.

על אף תלותה העיקרית של המדינה בתיירות, יש לציין נקודה לזכות כרתים. מדובר על אחת המושבות היווניות היחידות אשר מסוגלות להמשיך לשגשג ללא ענף התיירות. נתון זה מגיע הודות לפיתוח ענף החקלאות באי.

 

מילת המפתח – תיירות

האי כרתים אינו רק הגדול מבין איי יוון, אלא גם המתוייר ביותר. סטטיסטיקות עבר מראות כי מדי שנה מגיעים לגדרי העיר, לכל הפחות, כ – 2 מיליון תיירים.

כרתים נמצאה כמועדפת מבין היעדים, אותם יש ליוון להציע, בקרב המבקרים הגרמניים, אשר הגיעו בהמוניהם לאי במהלך שנת 2018, ובמספר, סך של 1.4 מקרב תושבי הרפובליקה הפדרלית של גרמניה הגיעו לכרתים.

מעבר לאלו ניתן למצוא נוכחות רחבת היקף של תיירים צרפתים, אנגלים, והולנדים, אשר נהנים מחופי האי המרהיב. שוק התיירות בכרתים נאמד בשנת 2018 בכ – 15.1 מיליארד יורו, אשר הועברו לשיקום המדינה.

יש לציין, לעניין זה, כי התאוששותה של יוון התבססה, באופן די רחב, על שגשוג התיירות באי. הענף המדובר שימש כחבל הצלה בעת הטיפול במשבר החוב הלאומי, שכן מעבר לסיועם האדיב של מדינות האיחוד האירופי, התיירות במדינה, אשר, כאמור, מתנקזת ברובה לאי, המשיכה להניב כסף ולתמוך בשיקום האימפריה ההיסטורית.

 

שוק הנדל"ן – עוד מאחור

מחירי הנדל"ן בכרתים המשיכו להציג נתוני ירידה עד לשנת 2016, זכר למשבר החמור. אולם, מאז אותם ימים, מציג השוק התאוששות ניכרת הגלומה במגמת עלייה.

אולם, שוק הנדל"ן טרם הספיק להגיע לשיאו, מה שמקים לכם הזדמנות השקעה כדאית. על פי מקורות שונים, שיעור הפער בין מחירי הנדל"ן בטרם המפלה להיום נע בין 50% – 30%.

 

לומדים מניסיון של אחרים

ניתן להשוות בין השוק היווני לבין שווקים אחרים, אשר חוו את המשבר הכלכלי העולמי בצורה קשה. בין המדינות ניתן למצוא מספר מדינות מקרב ה – 50 המרכיבות את ארצות הברית וכן את מדינות PIGS, בהן ספרד, אשר נפגעו והספיקו להציג התאוששות.

השוק היווני, אשר ספג מכה קשה, מצוי בנקודה נמוכה יותר מאלו, בשלב ההתאוששות, ולכן ניתן לקבוע כי בהתאם לאלו, מצב השוק ישתפר בעתיד.

 

מיסוי

כאמור, מנטליות המיסוי בממלכה היוונית מסבירה פנים, שכן מאחוריה עומד האינטרס במשיכת משקיעים זרים, בשם ייצוב הכלכלה. נקודה חשובה למשקיעים עתידיים היא אמנת מס החתומה בין המדינות, אשר תמנע תשלום מס כפול בגין רווחים.

בגין רכישת הנכס, תיאלצו לשלם מס הנע בין 13% – 8%. לאחר מכן, בגין כל שנה בה אתם מחזיקים בנכס, תיאלצו לשלם מס רכוש. היות ושיעורו של זה, במרבית המקרים, לא יעלה על 15 יורו בשנה, ניתן לקבוע שאין מקום לחשש. כמו כן, יש לציין כי בגין נכסים שנרכשו מקבלן, לאחר שנת 2007, יהא עליכם לשלם גם מע"מ, קחו זאת בחשבון.

מעבר למיסים האמורים, יהא עליכם לשלם מס גם בגין השכירות, אשר יעמוד על 7.5% מסך ההכנסות. במצב של מכירת הנכס, יהא עליכם לשלם לרשויות המס היווניות שיעור מס רווח הון העומד על 15%, שיעור הנמוך ב- 10 משיעור המס הישראלי.

 

תשואה

על פי רוב, מחירי הדירות באי ינועו בין 120,000 – 60,000 יורו. אולם, בירידה לנתונים ספציפיים, לשם התאמת הנכס אליכם, מקורות שונים קובעים כי מחיר מטר רבוע במרכז העיר ינוע סביב 1,600 יורו, בעוד מ"ר בפרברים יעלה בממוצע 1,100 יורו בלבד. בעד כל מ"ר שתרכשו, תניבו תשואה חודשית הנעה בין 7 – 4 יורו.

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן