השקעות נדל"ן בסופיה: ביתם של הסטרטאפים

השקעות נדל"ן בסופיה, בירת בולגריה, נראית כעסקה מושלמת. לצד היותה מעצמה כלכלית, המהווה בית לבנק המרכזי ולבורסה המדינית, מהווה העיר מוקד תיירות פנאי אטרקטיבי, ומפלט מס למשקיעים שמאסו בשיעורי מס מופרזים. אז מהו סוד הקסם של סופיה?
ארמונות בסופיה, בולגריה
תוכן העמוד:

קצת לפני – בולגריה על קצה המזלג

עם כניסתה לגוש היורו בשנת 2007, החלה כלכלת בולגריה לשגשג ולפרוח, בעיקר בשל פתיחת מחסומי הסחר היבשתיים, אשר הובילו להגדלת התל"ג המדיני וצמצום האבטלה. המדינה, שעיקר הכלכלה בה מבוססת על התיירים האירופים, אשר נוהרים למדינה הבלקנית (קרוב ל – 10 מיליון תיירים בשנת 2019), אינה עוצרת, והגישה בקשה באפריל 2020 להצטרף לחברות הסכם
ה – ERM, זאת לשם הסדרת שימוש היורו במדינה.

מתוך כלל הערים אותן יש לבולגריה להציע, עומדת אחת, סופיה, שאיתנותה הכלכלית הופכת אותה למוקד השקעה אטרקטיבי.

 

סופיה למתחילים

סופיה היא בירתה של בולגריה, המאכלסת במרכז העיר בפרבריה כ – 1.28 מיליון תושבים, ונפרסת לאורך 492 קילומטרים רבועים, המציבים אותה כעיר ה – 13 בגודלה בכל רחבי האיחוד האירופי.

לעיר היסטוריה ארוכת יומין, שכן היא נמנית כאחת משלוש הבירות העתיקות באירופה. לשם הבנה, במקום בו יושבת העיר כיום, נמצאו שרידים, המעידים על התיישבות אדם, עוד במאה השמינית לפני הספירה. כמו כן, העיר יושבת למרגלי הרי ויטושה המפעימים, אשר מעבר ליופיים, מהווים מוקד משיכה לחובבי אקסטרים, לרבות מטפסים וגולשים.

 

מצבה הכלכלי של סופיה

העיר סופיה היא מוקד הכוח הכלכלי של בולגריה. בשנת 2019, היקף ההכנסות של העיר לבדה עלה לכדי 39.2% מכלל התמ"ג של המדינה, שעמד אותה שנה על 67.3 מיליארד דולרים. מחישוב פשוט, ניתן להבין כי העיר לבדה אחראית על הכנסות בגובה 26.38 מיליארד דולר. בין היתר, יציבותה וחוסנה הכלכלי של העיר נובעות מתוך היותה עיר הבירה, אליה מתנקזות כלל פעולות השלטון המקומי.

 

בעשירון העליון – מעצמה כלכלית אזורית

מעבר להיותה מרכז כלכלי מקומי, מדובר על אחת הערים החזקות, מבחינה כלכלית, במזרח אירופה בפרט ואף ביבשת כולה. בשנת 2015, מוקמה העיר במקום ה – 30 מתוך 300 ערים בכל רחבי אירופה, בכל הנוגע לפיתוח, תעסוקה ותוצר מקומי. המיקום האמור היה הגבוה מבין כל ערי דרום מזרח אירופה, מה שמציב אותה, כאמור, כענקית אזורית.

 

ביתם של הסטרטאפים

כמו כן, בעיר מצויות מספר חברות גדולות, המהוות עוגן כלכלי, המבטיח את יציבות העיר, רווחת התושבים ויכולת הפירעון כלפי בעלי הנכסים. תחילה, בתחום הפיננסים, בעיר מצוי National Bank, הוא הבנק המרכזי במדינה, וכן הבורסה המדינית.

בנוסף, מספר מאפיינים של העיר, ובהם שיעור מס החברות הנמוך, העומד על 10% בלבד ומהירות האינטרנט בעיר, הנמנית על אחת הרשתות המהירות בעולם, הובילו לנוכחותן של מספר קרנות הון סיכון בעלות שם עולמי, בהן Eleven Startup Accelerator ו – neveq. משכך, הוכתרה העיר בשנת 2015, על ידי המגזין פורבס, כאחת מעשר הערים הטובות בתבל להקמת סטרטאפים.

 

תיירות – קניות, אוכל ואדרנלין לקינוח

אפיק הכנסה נוסף העומד לזכות העיר הוא ענף התיירות. בשנת 2018, אשר הוזכרה לעיל, פקדו את העיר סך של 1.384 מיליון תיירים. גם כאן, מדובר על המשך מגמת גידול חיובית ביחס לשנים הקודמות.

תיירים רבים מגיעים בשל המחירים הזולים אותם יש לעיר להציע. מחירים אלו משליכים הן על הקניות הרבות, אותם מבצעים התיירים בשדרת ויטוקה, בה מצויות חנויות יוקרה, מסעדות רבות ובתי קפה רבים. לצד אלו, העיר, כפי שצוין, שוכנת למרגלות הרי ויטושה, אשר מושכים תיירים רבים שהגיעו למטרות ספורט ואטרקציות אקסטרים.

 

האם משתלם לבצע השקעות נדל"ן בסופיה?

כפי שצוין לעיל, מדובר על מדינה זולה מאוד. משכך, השקעות הנדל"ן בסופיה יהיו זולות מאשר בנקודות אחרות המוכרות למשקיע הישראלי, וייתכן שיעניקו תשואה טובה מהן.

 

מחירים ותשואה – מרכז העיר

במרכז העיר, מחיר דירת חדר ממוצעת ינוע בין 120,000 – 70,000 יורו. אותן דירות יניבו תשואה הנעה בין 5.03% לבין 5.6%. דירות שני חדרים יוציאו מכיסם של המשקיעים מעט יותר כסף, עם עלות הנעה בין 184,000 – 108,000 יורו. אותן דירות יניבו תשואה ממוצעת הנעה בטווח של 5.23% – 4.91%.

במידה וברשותכם כיסים עמוקים, תוכלו לפנות אל השקעה בדירות שלושה חדרים, המהוות מנוע רווח משמעותי. דירות אלו אומנם מעניקות תשואה מעט נמוכה יותר מהדירות לעיל, שכן זו עומדת על 4.81% בממוצע, ויקרות באופן משמעותי, עם מחיר ממוצע העומד על 309,000 יורו, אך בהינתן שהתשואה המדוברת עומדת בממוצע על 1,241 יורו מדי חודש, ניתן להניח כי אופציה זו תהא רלוונטית עבור חלקכם.

 

מחירים ותשואה – פרברים

בבחינת הפרברים, ניתן לראות כי המחירים מעט יורדים, ומאפשרים נגישות גבוהה לנכסים במדינה גם למשקיעים בעלי הון מעט נמוך יותר. מחיר מטר רבוע ממוצע באזורי הפריפריה של סופיה עומד על 1,056 יורו. משכך, מחיר דירת 40 מ"ר יעמוד בממוצע על 42,420 יורו, לפני מס, מחיר הנמוך באופן משמעותי הן מהשקעות במרכז העיר והן מהשקעות המוכרות לנו ממחוזותינו.

בעד השקעות באזורים האמורים, יזכה משקיע בתשואה הנעה בין 230 יורו, בעבור דירת חדר קטנה, ועד 715 יורו מדי חודש בעד דירת שלושה חדרים מטופחת.

 

מיסוי – אטרקטיבי גם בתחום הנדל"ן

כפי שראינו לעיל, תנאיי המיסוי האטרקטיביים בעיר הצליחו למשוך קרנות הון סיכון וחברות סטרטאפ רבות לגדרי העיר. הדבר נכון גם ביחס למשקיעי הנדל"ן, שכן שיעור המס בעיר הוא מהנמוכים שסיקרנו.

ראשית, יש לעמוד על כך ששיעור המס המשולם על רווחי השכירות עומד על 10% בלבד, שיעור הנמוך מזה המצוי בארה"ב, אנגליה וספרד. שנית, בעת מכירת הנכס, תיאלצו לשלם מס רווח הון העומד גם הוא על 10% בלבד, וכן מס בעלות בשיעור מזערי, שכן שיעורו נע בין 0.45 – 0.1 מערכו של הנכס, המשתנה בהתאם למחוז בו מצוי הנכס.

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן