השקעות נדל"ן בבנסקו: מעצמת הסקי בבולגריה

כבר דובר רבות על המחירים הזולים אותם ניתן למצוא כאשר מגיעים לחופשה או השקעה בבולגריה. המחירים המוצעים במדינה מקבלים משנה תוקף בכל הנוגע לענף הסקי, שכן מדובר על תחביב די יקר. בזכות המחירים הזולים, והשינוי המקצועי שעברו האתרים, מהווה בנסקו מוקד עליה לחובבי גלישה מכל רחבי אירופה, מה שהופך אותה ליעד אסטרטגי. השקעות נדל"ן בבנסקו, כי סקי בזול מושך תיירים.
איש מחופש לג'רפה עם מחשב נייד על הברכיים גולש בבנסקו
תוכן העמוד:

לפני שמתחילים – מה שלום כלכלת בולגריה?

בולגריה, פנינת התיירות המזרח אירופית, נכנסה לאיחוד האירופי בשנת 2007, פעולה שהתגלתה  כנקודת מפנה, בכל הנוגע לכלכלת המדינה. במקום להידמות למדינות אחרות באירופה, דוגמת ספרד ופורטוגל, שסבלו ממשבר הסאב פריים שהגיע שנה לאחר מכן, יצאה בולגריה מחוזקת מהמשבר, ואף הציגה עלייה בתל"ג וירידה בשיעור האבטלה במדינה.

 

אז מה קורה היום?

בשנים עברו, בולגריה בחרה להישאר עם המטבע המקומי, הוא הלב הבולגרי. החלטה זו לא מנעה ממנה להפוך למעצמת תיירות, המגדילה את היקף התיירים הנכנסים אליה מדי שנה. נכון לשנת 2018, נכנסו למדינה סך של 7.8 מיליון תיירים, מספר שממשיך לעלות מדי שנה. מעבר לתיירות החוף המוצעת במדינה, בניצוחה של העיירה הקסומה סאני ביץ', ישנו ענף תיירות נוסף במדינה, שכוחו עולה מדי שנה, הוא ענף תיירות הסקי.

 

בולגריה – מעצמת סקי

שמעתם נכון. בין הסיבות הרבות שבגינן פוקדים התיירים את בולגריה, מצוי ענף הסקי, שכוחו עולה מדי שנה בקרב רבים מסביב לעולם. בשל העובדה שמדובר על תחביב יקר, תיירים רבים מנסים לחסוך בכל מקום בו אפשר, וכיאה למדינה מזרח אירופית, בולגריה מספקת את הסחורה.

לשם הבהרה, בוצעה בחינה אקראית באתר המציע חופשות סקי, אשר השוותה בין אתרי סקי באוסטריה, איטליה, צרפת ובולגריה. עלות הסקי פס הממוצעת באתרים השונים עמדה על 47.625 יורו לאדם.  כפי שכנראה ניחשתם, בולגריה, ובפרט אחד האתרים המצויים בבנסקו, הציגו מחיר הנמוך משמעותית מהמחיר הממוצע, שכן מחיר הסקי פס בבנסקו עמד על 30 יורו בלבד.

 

לפני שנתחיל לדבר על השקעות נדל"ן בבנסקו – קצת על העיר

בנסקו היא עיר השוכנת בדרום מערב בולגריה, השוכנת למרגלות הרי פירין, וגובהה 1,200 מטרים מעל לפני הים. בשל גובהה וסמיכותה לרכס הרים, משמשת העיר כנקודת עגינה אופטימלית לאלו המעוניינים לצאת לחופשת סקי. כמו כן, העיר מתפארת בהיסטוריה עתיקת יומין, אך אפופת מסתורין. בעוד גרסה אחת גורסת כי העיר הוקמה על ידי צייר איטלקי סיוסיליניו, אחרים טוענים שמקימי העיר היו בני שבט פירין הסלאבים עוד בשנת 1500.

 

מצבה הכלכלי של בנסקו – ניצול שטח מקסימלי

כלכלת בנסקו עברה במהלך השנים תהליך משמעותי. בעוד בעבר נסמכה העיר בעיקר על מסחר מקומי, כיום מדובר על מעצמת תיירות בהתהוות. אחת הסיבות העיקריות לצמיחה זו היא האזור הגיאוגרפי בו שוכנת העירה. יערות רחבי ידיים, פסגות הרים מושלגות במרחק נגיעה ואגמים רבים, הופכים את בנסקו לנקודה ציורית, המושכת מבקרים מכל רחבי העולם.

 

תיירות חורף – כי המחיר כן משנה

כפי שצוין, העיר מהווה יעד משמעותי בכל הנוגע לספורט החורפי, ומתחרה באופן קבוע עם אתרים נודעים בצרפת ובשוויץ. אומנם האיכות בין האתרים אינה זהה, שכן הגובה של האתרים בשאר מדינות אירופה מאפיל על הרי פירים, אך ככל שהמחיר מהווה שיקול, מדובר על יעד חובה. לשם הבהרה, מספר התיירים להם משנה המחיר, אשר הגיעו לעיר בין החודשים 03.18 – 12.07 לחופשת סקי, עמד על 1.2 מיליון תיירים(!).

כפי שצוין, בנסקו הפכה את עורה ושדרגה את כלל האתרים המצויים בעיר. הדוגמה הטובה ביותר לשינוי האמור הוא אתר הסקי טודורה. בעוד בעבר הלא רחוק עלייה לפסגת ההר בוצעה על ידי אוטובוסים, בשנת 2003 הושקה מערכת רכבלים חדשה, המסוגלת להעניק שירות לכ – 24,000 גולשים בשעה.

 

בעיקר חורף, אבל גם בקיץ

לצד תיירי הסקי, מושכת העיר תיירים במהלך כל השנה, שכן בעיר מתקיימים מספר אירועים מקומיים ובין לאומיים כאחד. מעבר לטורנירי ספורט החורף המצויים בעיר, בהן גביע FIS היוקרתי, העיר מקיימת את פסטיבל הגאז' השנתי, המושך את חובבי הז'אנר, וכן מרוצי אופנועים ואופניים, המתקיימים בזכות תוואי השטח באזור.

 

שוק הנדל"ן – זול, יציב ובהתפתחות

מצב שוק הנדל"ן במדינה מעודד מאוד, במיוחד בבחינת אתרי הסקי באופן ספציפי. ראשית, יש לעמוד על עליית מחירי הנדל"ן בין השנים 2018 – 2017 בשיעור של 10% סביב אזורי הסקי. משקיעים ברחבי העולם מודעים לתופעה, וכיום היקף המשקיעים הזרים באזורים האמורים עומד על 60%.

בנוסף, הממשל הבולגרי מעודד השקעות זרות במדינה, לפיכך במקרים מסוימים השקעות נדל"ן יכולות להוביל לקבלת אזרחות בולגרית, נתון די שווה לחושקים בדרכון אירופאי.

 

מדברים במספרים – התשואה בבנסקו

הרווחים אותם גורפים המשקיעים בבנסקו הם בעלי פוטנציאל גבוהה מאוד, הנובע משני מישורים.

ראשית, המחיר. כפי שצוין לעיל, מזרח אירופה בכלל ובולגריה בפרט, מתאפיינים במחירים נמוכים מאשר השוק האירופי המוכר. משכך, ניתן לאתר נכסים במחירים שאינם מוכרים לנו מנקודות אחרות על המפה. לשם הבהרה, מחיר מטר רבוע בבנסקו מצוי בטווח של 800 – 500 יורו למטר. מחיר זה מציג מצב בו ניתן לרכוש דירת 50 מ"ר בכ – 40,000 יורו בלבד.

הסיבה השנייה שהופכת את השקעות הנדל"ן בבנסקו לבעלות הכנסה שוטפת היא כמובן דמי השכירות. התשואה השנתית בעיר נעה בין 8.5% – 7.5%. משכך, השקעה של  40,000 יורו בדירה בעיר, תניב למשקיע רווח חודשי שנע בין 3,200 – 3,000 יורו מדי שנה. מדובר על הכנסה לא רעה, וככל שהמציאות תתיישב עם התחזיות, אודות המשך עליית ערכו של שוק הנדל"ן הבולגרי, סכום זה אף יאמיר.

מאמרים נוספים שכנראה יעניינו אותך
דילוג לתוכן